Com transformar els creuers turístics en un espai creatiu
Jordi Puig, Àlex Nogué i Víctor Sunyol exposen al Museu de Tossa la vivència d’una expedició per la Costa Brava
L’estiu abans de la pandèmia, el 2019, el fotògraf Jordi Puig, el poeta Víctor Sunyol i l’artista Àlex Nogué van embarcar-se a la platja de Cadaqués en un vaixell turístic que feia la ruta per les cales del Cap de Creus. Durant cinc dies, sense saber-ne encara el propòsit, van encadenar uns quants viatges més en aquests creuers familiars per resseguir tota la Costa Brava fins a Blanes, barrejant-se amb els turistes de xancleta, baixant a la platja, passejant pels pobles que trobaven a cada escala i fent nit als hotels. Potser hi havia la vaga idea d’assenyalar un món superficial i adotzenat, en què el viatge consisteix a desplaçar-se en cercles per llocs que s’emmirallen en la seva semblança, però al final de la travessia la impressió que tenien era tota una altra.
“No deixa de ser un mètode de treball, obrir-se al món, als esdeveniments, a l’entorn, com a mètode”, raonen en el pròleg de l’exposició No Exit, que inauguren avui (20.30 h) al Museu de Tossa amb les obres que van néixer d’aquella experiència. Quan al cap de menys d’un any va arribar el dràstic confinament per la pandèmia, aquells creuers de platja, amb tot el seu brogit humà, eren enyorats com un paradís perdut on tots els passatgers, si més no, remaven en la mateixa direcció. “Desplaçar l’estímul creatiu cap a llocs desconeguts i potser ignorats o fins i tot menystinguts fins aquell moment no deixa de ser un repte, un escull, però justament per això també i sobretot és un al·licient”, continuen argumentant els tres artistes, que han acabat convertint el seu turisme de creuer en una oportunitat per a la creació al mateix temps que desmitifiquen l’artista com a geni de recolliments solitaris.
Aplicant-se cada un al seu llenguatge expressiu, han transformat les sales del museu en una instal·lació visual i sonora a través d’una seqüència d’imatges, que remeten a la linealitat del viatge, en què es confronten les fotografies de Jordi Puig, els poemes i les transcripcions sonores de Víctor Sunyol, i els collages sobre fotografia d’Àlex Nogué. Oberta fins al 23 d’octubre, l’exposició s’acompanya d’una publicació editada per Úrsula Llibres, amb un text introductori de la crítica d’art Glòria Bosch.
Un museu que aspira a renéixer
L’exposició ‘No Exit’ coincideix amb els tràmits que ha iniciat l’Ajuntament de Tossa perquè el museu municipal torni a ingressar a la xarxa de museus de Girona, de la qual va ser expulsat l’any 2016 quan una inspecció del Departament de Cultura va detectar incompliments greus de la normativa en aquest tipus d’equipaments. Rebaixat a la categoria de “col·lecció” i sense dret, per tant, a subvencions públiques, el museu d’art contemporani més antic de l’Estat, creat el 1935, està afrontant les reformes necessàries per recuperar el seu estatus, que inclouen la instal·lació d’un ascensor adaptat, la millora de l’accessibilitat i la reparació de les cobertes, mitgeres i façanes.