La ‘tradició’ de l’estiu
L’Ésdansa, de les Preses, celebra el seu 40è aniversari aquest agost recuperant la participació i la presència de sis companyies internacionals al seu cartell
Les Preses acull balladors de l’Argentina, Tahití, Djibouti, Mèxic, Panamà i Eslovàquia
L’Ésdansa reactiva tots els seus programes, després que es doni per superada la pandèmia, en el seu 40è aniversari. Serà del 22 al 28 d’agost a les Preses i alternant el cartell d’actuacions (amb uns 200 artistes vinguts d’arreu) i la part formativa per a canalla i adults (amb plaça fins a 150 persones). Festivals com l’Ésdansa, el Dansàneu i el DeLlegendes reivindiquen l’arrel de la cultura amb espectacles que s’emmirallen, a la tardor, amb Fira Mediterrània.
El premi Delfí Colomé (el 2018 es va entregar el darrer a Laia Santanach pel projecte Aèr), que fins ara cosia les programacions, es convertirà en una línia d’ajuts, en principi, per a l’edició vinent. Ha estat tres anys pendent de reformular les bases per complir els nous tràmits reclamats a la direcció general de Cultura Popular.
La directora del festival, Núria Feixas, resumeix en tres grans eixos el programa de l’Ésdansa. Per una banda, hi ha el pla d’impuls, fent visible espectacles de companyies com l’Esbart Sant Cugat (El cos que ens fa); la xarxa de dansa de la Catalunya Central La Llançadora (Fiblades) i l’Esbart Sant Martí (Fora N9u). Aquest títol s’inscriu en el segon itinerari: Dansa i paisatge, perquè l’actuació de la companyia es farà després d’un recorregut a peu per la Garrotxa. També hi haurà el tradicional aplec, on ballen les sis companyies, vingudes de l’Argentina, Djibouti, Panamà, Mèxic, Tahití i Eslovàquia. Totes les danses tenen músics en directe. l’Ésdansa és l’últim festival de tots els grups que aniran enllaçant festivals de dansa de l’Estat espanyol aquest estiu. L’Esbart Marboleny també participarà en una gira, com a intercanvi. Per exemple, enguany torna la visita dels Liptov d’Eslovàquia.
El tercer eix és el de la creació. En aquest cas, arriba el Tradere de Laia Santanach (casant arrel i contemporània); El movimiento involuntario, de Lara Brown (que indaga a partir de les jotes), i el Pyrene 430, de la companyia basca que l’any passat no va poder actuar perquè va ploure quan havia de fer la seva actuació. L’Ésdansa inclou algunes xerrades com la de Manuel Cubeles (per tancar el centenari) o la que celebra el centenari del Cançoner popular. També es passaran els documentals Arrel i Cor de vellut i es propiciaran trobades entre públic i artistes. Per acabar, rescaten dels models pandèmics, els concerts: dissabte al migdia es prepara un concert familiar amb els Ministrils del Raval, i a la nit tocarà Fenya Rai!
Roger Casalprim, president del Cercle de Cultura Tradicional i Popular Marboleny, celebra que, tot i els anys d’incertesa, l’entitat ha mantingut els seus prop de 200 voluntaris, principalment menors de 35 anys.
Dansàneu i DeLlegendes
També aquest juliol hi ha programats el festival Dansàneu (a les Valls d’Àneu, del 24 al 31 de juliol). S’inaugura amb el Trencadís, de l’Orquestra de Músiques d’Arrel de Catalunya i projecta el film Josep. Als concerts de Quico Pi de la Serra, Marina Rossell o Tarta Relena s’hi afegeix l’estrena de Re- Projecte en residència i fruit de l’Obrador de Fira Mediterrània, i es busca la connexió entre la veu de Gemma Humet i el flamenc de Pol Jiménez o Marc Parrot amb la ballarina Aina Alegre. Probablement, el més radical és el darrer muntatge de Núria Guiu (Cyberexorcisme) que incorpora tiktokers a la peça.
Per acabar, citar el programa DeLlegendes (d’avui al 3 de juliol, a Sant Martí de Tous), que també troba complicitats amb Fira Mediterrània: la Cobla Lluïsos tova Les ànimes del Pirineu; es projecta el documental Arrel, impulsat per Fira Mediterrània, o es programa Tomassa La Xatarrina o Per què balla en Jan petit?