Focus impulsarà l’edició de teatre a través d’Àfora
Àfora edicions preveu quatre tipus de col·leccions: des de textos estrenats a les sales de Focus a llibres d’art plàstic
El I Congrés d’espectadors preveu uns 300 assistents amb ponents dels 5 continents
El director de la Fundació Romea, l’editor Fèlix Riera, ha anunciat aquest matí que Focus impulsa Àfora edicions, un nou projecte amb quatre col·leccions de llibres. Aquesta campanya se suma al concurs de novel·la Santa Eulàlia (acordat amb Comanegra). Ahir també es va avançar les novetats del I Congrés d’espectadors, programat del 24 al 26 d’octubre, que comptarà amb una seixantena de ponents de 28 països dels cinc continents i amb uns 300 espectadors participants. Totes les ponències es faran en català, castellà i anglès i es podran seguir les sessions presencialment (al Romea) o bé a través del metavers.
Àfora Edicions, que té l’objectiu de contribuir al coneixement de les arts escèniques, s’estrenarà en l’àmbit de les llibreries: la col·lecció Escenaris recollirà textos teatrals com ara Immunitat de Jordi Casanovas o l’adaptació de Paraíso perdido de John Milton a càrrec d’Helena Tornero i que il·lustrarà Paula Bonet. La col·lecció Testimonis s’obrirà amb un llibre que repassa els 50 anys d’història de la Villarroel que ha escrit el seu fundador, Àngel Alonso Tomás. L’obra és un homenatge cultural, artístic, polític i social a tothom que ha passat per la sala durant aquest temps. La Col·lecció Quadern d’Apunts s’inspira en la tradició dels llibres basats en cites, aforismes i màximes literàries. L’arrenca l’actor i director del Teatre Romea, Josep Maria Pou. Finalment, la col·lecció, Incorporacions, mostrarà els treballs escènics realitzats per artistes d’art contemporani, que han estat creades per ser mostrades al Romea. El primer títol és Ohritzó, de Ferran Prats, un esdeveniment performàtic. De fet, l’acció serà el 31 d’octubre impulsada per la Fundació Romea.
El I Congrés Internacional d’Espectadors de Teatre, comissariat per Pepe Zapata, té com a objectiu principal convocar els espectadors perquè reprenguin el seu protagonisme, per recuperar l’energia col·lectiva que es produeix quan connecten amb l’actuació d’actrius i actors a l’escenari. Zapata ha explicat que el sector teatral s’ha manifestat “sempre ocupat i preocupat per les necessitats i expectatives dels espectadors per fer de connectors entre la vessant més creativa i els usuaris finals”.
El Congrés se celebrarà al Teatre Romea i també es podrà seguir a través del metavers amb una plataforma immersiva, on poden haver-hi estands, zona d’exposició, zones per a tallers i un auditori on tenen lloc les presentacions presencials amb fons d’escenari real o virtual, via streaming. En concret, s’ha organitzat conferències, sessions plenàries, presentació de projectes, tallers, accions artístiques i visites de teatres.
El Congrés tindrà tres línies de treball: Diversitat, participació i transversalitat. El Congrés culminarà amb la presentació del Manifest de Barcelona dels espectadors de teatre, que se centrarà a reivindicar el rols dels espectadors de teatre i de les arts escèniques en el futur.
Per altra banda, la Fundació Romea ha programat activitats com les xerrades dels escriptors Eduard Márquez, Alejandro Palomas i Jordi Coca o el filòsof Ferran Saez.
Des de la mort de Carles Canut al 2018 (era el director de la fundació Romea i el director artístic del Teatre Romea) Focus ha anat ampliant les accions paral·leles a l’exhibició d’espectacles dels seus teatres. Per exemple, impulsen la connexió amb la ciutadania en general (a través de la 5a paret) així com el públic en concret; potencien el contacte de les cartelleres de Barcelona i Madrid a través de Platea 618; i mantenen les presentacions amb la Fundació Romea. Àfora Edicions és l’últim capítol que vol trobar relació amb el món editorial i literari.