La crisi del sector fa tancar els Arinco
La davallada de públic al mutisala i el cost energètic, claus
L’Arinco s’afegeix a la llista de tancaments de cinemes com ara l’Albèniz, de Girona, al juliol, i Las Vegas, de Figueres, al febrer
Els cinemes catalans en conjunt perden un 30% d’espectadors
Aquesta és la tercera vegada que tanca el multisala
El cinema multisala Arinco de Palamós tancarà definitivament les portes diumenge vinent. El motiu, segons ha fet públic l’empresa explotadora, Cinema 4 You amb un comunicat, es deu a l’increment exponencial del cost energètic i a la davallada continuada d’espectadors.
Aquesta, doncs, serà la tercera vegada que s’apaga la llum dels tres projectors que té actualment la multisala: la primera, el 2017, després de 57 anys d’explotació interrompuda –fins i tot va funcionar quan s’estava reconvertint en multisala–; la segona, el 2019, ja amb la gestió de l’empresa Picking SPI, amb seu a Sant Cugat del Vallès, i finalment ara, amb l’empresa que l’ha gestionat des del 2020, Cinema 4 You.
L’Arinco ha tancat quatre mesos després que baixés persiana la multisala Albèniz de Girona. Uns tancaments que es donen en un context de davallada del nombre d’espectadors generalitzada, al voltant del 30%; la competència de les plataformes en línia i, darrerament, l’espectacular increment del cost energètic.
Agraïments
Segons un comunicat fet públic ahir per l’exhibidora dels Arinco: “La pujada del preu de l’energia i la poca afluència de públic han provocat que sigui totalment inviable continuar amb el projecte cinematogràfic.” En aquest sentit, la direcció del cinema “ha fet tot el possible per salvar-ho intentant retallar costos d’altres partides, però, així i tot, no ha estat possible”. Els responsables de Cinema 4 You, i segons el comunicat, han volgut mostrar agraïment: “Als propietaris de la sala pel suport i ajuda que hem rebut per intentar no baixar la persiana; a tots els comerços i empreses que s’han anunciat a la pantalla gran dels Arinco; als treballadors del cinema, per la seva professionalitat, implicació i el bon tracte cap al públic, i a totes les persones particulars que hi han posat el seu granet de sorra i han cregut en el projecte.”
El 24 de setembre del 2020, les tres sales de l’Arinco van viure la jornada de portes obertes amb la projecció de tres pel·lícules. Les vides de Marona, Sombras acusadoras i Isaac. Palamós ha estat un referent cinematogràfic a les comarques gironines durant dècades, amb dos espectaculars cinemes, el Kyton, venut i enderrocat per fer-hi pisos, i el cinema Arinco, la joia de la corona de l’empresa Arrendamientos, Industrias y Comercios des de la seva construcció, el 1961. Un cinema que en la seva època va superar els de Girona i es podia comparar amb les principals sales de Barcelona.
Efecte dominó
El tancament de l’Arinco no és aïllat, malauradament. Un cas recent és el dels cinemes Albèniz, de Girona, que el 1998 es va reconvertir en una multisala. Els Albèniz van tancar el juliol passat, a menys d’un any de complir el seu centenari, ja que es va inaugurar el 15 d’abril del 1923. Un altre cas és el cinema Las Vegas, de Figueres. Va obrir novament les portes l’abril del 2018, però va tornar a tancar el 28 de febrer passat. Ara mateix, els projectes que funcionen són els cinemes municipals, com és el cas de Palafrugell, Begur o Torroella, amb equipaments municipals i amb el paraigua de l’administració. Per comprendre la situació que passen els cinemes catalans, cal tendir en compte la davallada del nombre d’espectadors com un element determinant, juntament amb altres de sobrevinguts, com ha estat l’increment del cost energètic. Per Francesc Vilallonga, professor de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna-Universitat Ramon Llull, les empreses d’exhibició actualment tenen diversos fronts oberts, a banda de les despeses fixes de personal, perquè ara han d’assumir un increment de la llum en un moment en què el mercat no s’ha recuperat. “Les xifres parlen d’un 30% menys del públic que permetia que la cosa fos rendible. Els números no surten”, destaca Vilallonga. En aquest sentit, i com a solució a curt termini, explica que alguns empresaris, per tal d’ajustar el consum, tanquen algun dia de la setmana o redueixin alguna sessió que no sigui tan rendible entre setmana. I, en aquest sentit, les xifres parlen: “A banda dels dimecres, que és el dia de l’espectador, veient dades del sector dilluns, dimarts i dijous amb un multicine de deu sales segons com arriben a recaptar uns 1.200 euros, per no dir menys, amb deu sales tot el dia”, i afegeix: “Com pagues personal, llum, aigua, impostos o el cost de les pel·lícules? És complicat”, diu Vilallonga.