Arts escèniques

FESTIVAL GREC

Un Grec ‘coral’ celebra els 200 anys del Passeig de Gràcia

El 55% dels 88 espectacles programats al festival estan liderats per dones, sigui com a autoria o direcció

La Model, L’Hospital de Sant Pau o el Dipòsit del Rei Martí, altres escenaris d’enguany

Cesc Casadesús, director del Grec, s’ha proposat treballar en la pluralitat. Dels 88 espectacles programats al Grec, una dotzena hi intervindran corals. També participarà l’orquestra Simfònica del Liceu i l’OBC a l’amfiteatre en dos espectacles diferents. El festival s’escampa per tots els districtes. Pel delegat de Cultura, Jordi Martí, aquesta edició és “genuïnament barcelonina i internacional”, un difícil equilibri que s’ha aconseguit, a més, amb el reconeixement del sector. L’alcaldessa Ada Colau afirmava, al migdia,l’orgull d’haver estat l’única ciutat que va mantenir el festival internacional el 2020 de la Covid i va recordar que els districtes on es va salvar millor aquella pandèmia va ser on ja hi havia una xarxa social: “La cultura és un dret de la ciutadania i un tret de Barcelona.”

El Festival Grec celebrarà acompanyat d’un funambulista els 200 anys del Passeig de Gràcia. Enguany, el director Cesc Casadesús preveu dues inauguracions: la convencional amb The Pulse, de Gravity & Other Myths i la participació del Cor de Noies de l’Orfeó Català (29 de juny) i Les traceurs del funambulista Nathan Paulin, un espectacle de Rachid Ouramdane per celebrar el bicentenari del passeig de Gràcia (2 de juliol).

Enguany la programació s’estendrà del 29 de juny i fins al 30 de juliol. El 55% del cartell està liderat per dones amb rol d’autoria o direcció. Per gènere, predomina el teatre (amb 32 obres); seguit per la música (15); l’escena híbrida (14); la dansa (13); el circ (12), que dobla la presència respecte als anys anteriors; i el cinema (2).

Com és habitual el festival es divideix en la programació específica del Grec (38)i Grec ciutat (50). Des d’aquest migdia s’han posat a la venda les entrades només pels que van comprar abonaments a cegues aquest Nadal. Per a la resta de públic serà a partir del 18 d’abril. El nombre d’entrades total és de 165.209: 51.767 corresponen al Grec Festivals i 113.442 tiquets a la programació del Grec Ciutat, que el festival acorda amb altres productors i exhibidors de la ciutat. Un 40% dels muntatges del Grec són coproduccions, el que remarca l’aposta per a un gruix dels espectacles del cartell.

Si l’acció al Passeig de Gràcia es preveu multitudinària, molt més acotada d’aforament seran les que es programen en espais específics com ara el Dipòsit del Rei Martí, on Aurora Bauzà i Pere Jou presentaran A beginning Expanded version, una producció del cicle Escenes de l’Auditori que comptarà ara amb la col·laboració del Cor jove del Teatre Principal de Palma. O el Rèquiem de la llum, de Marina Mascarell i l’Orfeó Català, amb el cor i el públic barrejats sota les voltes de l’edifici de l’Hospital de Sant Pau. La llista d’espais singulars inclou també La Model, on la Cia Roberto G. Alonso interpretarà Jo, travesti, un text de Josep M. Miró sobre dissidència sexual, o el bar de la Muriel, on Sixto Paz presentarà un text de Monica Dolan.

Durant el mes de juliol, al CCCB s’hi ha programat la trilogia sencera que cabosanroque ha fet en els darrers anys al voltant de la figura d’escriptors catalans: Jacint Verdaguer (Dimonis), Mercè Rodoreda (Flors i viatges) i Joan Brossa (No em va fer Joan Brossa). I al Museu del Born s’hi veurà Titanas d’Encarni Sánchez, Natsuki i Sol Picó amb el Cor dels Amics de la Unió de Granollers. Fins a una dotzena d’espectacles del Grec compten amb el suport d’un cor en directe.

The Pulse, de Gravity & Other Myths serà l’espectacle circense que inaugurarà el festival al Teatre Grec. La proposta de circ contemporani comptarà amb la presència de 30 acròbates i més de 30 integrants del Cor de Noies de l’Orfeó Català. Nascut d’una coproducció del Festival Grec, l’espectacle tindrà continuïtat fora de Barcelona amb una gira europea i mundial que passarà per Montreal, Galway o Graz amb l’ajut de l’Institut Ramon Llull.

Els ‘hits’ internacionals

En la 47a edició del Grec tornen direccions celebrades com les de Ivo van hove, Sasha Waltz (amb l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu) Dimitris Papaioannou o Robert Wilson, a amb ‘UBU’, una producció d’Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma amb Successió Miró (entitat que aportarà vestuari de Joan Miró) que a partir del text d’‘Ubu roi’ d’Alfred Jarry han creat un espectacle inspirat en el famós ‘Mori el Merma’ amb un marcat enfocament antifranquista.

Van Hove, director de l’Internationaal Theater Amsterdam, presenta ‘Who killed my father’, adaptació d’un text d’Édouard Louis. Waltz coreografia a l’Amfiteatre Grec la Setena Simfonia de Beethoven. L’obra ja s’ha estrenat s Berlín però ara comptarà amb l’actuació musical en directe. Pel que fa a Papaioannou, el Grec apareix en la seva gira internacional d’‘Ink’ en el que insisteix en el seu llenguatge visual molt propi.

Si Peter Brook va fer un comiat commovedor el 2021, ara arriba ‘The confessions’, d’Alexander Zeldin un deixeble del director britànic mort el juliol passat, que passarà també per altres festivals europeus com el d’Avignó. També es destacable la coproducció ‘Carnación’ que enllaça la coral Càrmina(en el seu 50 aniversari) amb la ‘danzaora’ (com ella s’autodefineix) Rocío Moino i El niño de Elche.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.