Arts escèniques

Contínues denúncies en l’escena

Conversa posterior per debatre l’abús

Codi en creixement, de ‘Limbo’ a ‘Alan’

El musical Alan se suma a un corpus d’obres en què s’aprofita l’escena per denunciar els assetjaments. Sovint, en el teatre juvenil (adreçat als instituts, principalment), les obres beuen de la font del teatre oprimit: construir una escena d’injustícia en què es poden identificar la víctima, el botxí i el còmplice. Acabada la representació, es mira de corregir l’abús a través dels canvis d’actitud de la víctima i del còmplice, el que sense ser un agressor no defensa l’agredit. A 1000 likes en l’acció es va fer un pas més a partir de la creació d’un grup de WhatsApp en què els espectadors passaven a opinar en directe a través dels telèfons mòbils. El grau d’insults al xat feia que es victimitzés també el mateix botxí. Un cas similar al treball de Ricard de 3r, una particular versió del text de Shakespeare en ulls d’un alumne que era molestat contínuament fins que reaccionava amb violència. En gira, ara es pot trobar Cr#sh, un treball sobre la vulnerabilitat de la salut mental a partir de tres personatges amb angoixes, assetjaments o inseguretats típiques de l’adolescència. Després de la funció hi ha una suggeridora conversa (sobretot en les sessions d’instituts).

El debat sobre el fet transgènere el van obrir Les Impuxibles amb el musical Limbo (2015). Avui, el tema s’ha abordat des de molts colors diferents, freqüentment amb una important veu en la versió dels pares, sovint amb un to de valent emporaderament. És el cas de La motxilla de l’Ada, de Teatre al Detall, o de La família (im)possible, de Carol López. Totes dues estan actives. Didier Ruiz va fer una peça de teatre comunitari amb testimonis reals a Trans (+ enllà) i altres obres n’han parlat com ara Transbord o Tránsitos. Aquesta última, per cert, procura que el transgènere deixi de ser el tema per convertir-se en un element més de la trama.

Una de les reivindicacions del col·lectiu transgènere és que es reservin aquests rols als intèrprets que ho han viscut: a més de per donar-los visibilitat, també per donar-los una primera oportunitat de feina.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Música

Yung Rajola publica ‘Em tornes boig’, un tema inspirat en el pop electrònic dels anys 2010

Barcelona
MÚSICA

Gilberto Santa Rosa: la salsa autèntica

sant feliu de guíxols
Anna Rosa Cisquella, Joan Lluís Bozzo, Miquel Periel
el "triumvirat" històric de Dagoll Dagom

“No trobaràs cap Netflix que els interessi "La memòria dels Cargols”

Barcelona
Música

Els interludis florals d’Orella d’Ós

matadepera
música

El Cruïlla obre quatre dies de música i comèdia al Parc del Fòrum

barcelona
cultura

L’antiga muralla medieval de Sant Francesc de Valls rep 2,8 milions dels fons europeus

valls
crònica

El lloc ideal perquè parlin i cantin les iaies

VILAÜR
música i salut

Els projectes ‘Vibrem’ i ‘A tocar’ utilitzen la música com element terapèutic

Girona
Cultura

Mor Bruno Zanin, protagonista d’‘Amarcord’ (1973) de Federico Fellini