Arts escèniques

Esborrar l’escenari com a metàfora de l’Alzheimer

Les escenografies juguen a les desaparicions per a definir l’efecte de la malaltia

Dau al Sec, La Gleva i la Sala Beckett tenen obres en cartell

A Operació A.V.I. (premi Fira Titelles de Lleida, 2004), de Farrés Brothers, un avi anava perdent la memòria i, fruit d’això, els personatges dels contes anaven desapareixent. És un espectacle de titelles per a canalla en què, sense pronunciar-ne el nom, la malaltia plana per sobre. La preocupació per la pèrdua de memòria, quan encara no es diagnosticava l’Alzheimer o qualsevol altra malaltia d’avui, és constant per a un tipus d’activitat artística efímera per naturalesa. El pas per un espectacle queda imprès, això sí, en la memòria.

Enguany, sembla haver tingut un major pes que en altres temporades. El pare , interpretat al Romea durant prop de tres mesos, és, probablement, el muntatge que millor capitalitza la sensació d’incertesa de la malaltia, amb un pis que es va buidant i personatges que cada cop es reconeixen menys. Ara, dirigit per Josep Maria Mestres, ha iniciat una gira que, com bona part dels muntatges en què intervenen primeres espases com ara Josep Maria Pou, Rosa Renom, Victòria Pagès, Josep Julien, Pep Pla i Mireia Illamola, es preveu àmplia a Catalunya i a l’Estat espanyol.

Ramon, de Mar Monegal, és un monòleg aparentment intranscendent d’un jove antiheroi que guanya intensitat quan se centra en els oblits de la mare. Estrenada el 2019, ha tingut una notable repesca saltant de l’Atrium a l’Eòlia i, puntualment, al Poliorama, així com en el programa d’actes als centres cívics de Barcelona Districte Cultural.

Cartellera recent

Avui, Búho està en cartell fins diumenge a la Sala Beckett. I Dau al Sec programa (fins al 14 de maig) Deserts de la memòria, una peça sensible i real sobre l’Alzheimer. Per cert, dimecres, Carme Elias participarà en una postfunció. A La Gleva (fins diumenge vinent) , la tragicomèdia Tanzània planteja un atzucac de qui fa cures al pare, malalt. També aquesta temporada, han tornat Les Antonietes amb un treball sobre la pèrdua de memòria a conseqüència d’un ictus al Teatre Akadèmia: Kiss me love. És una peça que juga amb la comèdia i la música vitalista en directe. Aire fresc imprescindible sobre fets que esborronen.

LA XIFRA

69
funcions
es van programar d’‘El pare’ al Teatre Romea, del desembre al febrer. El text de Florian Zeller (de què hi ha un film també) el protagonitza Josep Maria Pou.
46
funcions
s’han fet, com a mínim, de ‘Ramon’ des de la tardor del 2019. A Barcelona, ha fet temporada a Atrium, (21), Eòlia (11), Poliorama (4) i Barcelona Districte Cultural (5).


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor Lencho Salazar, una de les figures més importants de la cançó costa-riquenya

CULTURA

Una nena de la Colla Vella Xiquets de Valls, ferida per la caiguda d’un castell a la diada de Sant Fèlix

VIlafranca del penedès
música

‘Octubre del 24’, nou tema de Joan Dausà i Paula Koops

barcelona

Dos nous projectes europeus utilitzen tecnologies pioneres per a transformar CO2 en biocombustible

GIRONA

El viatge de l’orgue de Tòquio a Lleida

Lleida
patrimoni

El Nen Jesús salvat del foc el 1936 per un atleta britànic tornarà a casa, a Santa Maria del Pi

barcelona
Jonás Trueba
Director de cinema

“Els creadors hem de treballar amb el dubte i la frustració”

Barcelona

Picasso, barceloní de cap a peus

Barcelona
Crítica

Amant, model, però també pintora