Crònica
Un obsequi per als sentits
La història, la cultura i els vins. Peralada ha maridat aquests tres àmbits al llarg dels anys i el centre d’arts digitals de Barcelona L’Ideal els va sintetitzar dissabte i ahir a la nit amb una exposició i l’espectacle L’obsequi, que han servit per celebrar el centenari del celler Perelada. Dos incunables medievals, un capitell romànic i altres objectes i fotografies expliquen en la mostra Perelada 100. Els sentits de la història el passat del castell de Peralada, que va pertànyer als bescomptes de Rocabertí, del festival i del celler, fundat el 1923 per la família Mateu. Un preludi perfecte per a l’espectacle, celebrat a la sala principal de L’Ideal. Quatre dels cinc sentits van ser obsequiats, amb un tast de vins del celler i amb música, dansa, jocs de llums i múltiples formes i colors a les enormes pantalles que ocupen les parets, en constant diàleg amb els artistes.
Unes 150 persones, entre les quals, dissabte, hi havia els cineastes Albert Serra i Isabel Coixet, el director d’òpera i teatre Mario Gas, els intèrprets Vicky Peña i Àngel Llàcer, l’escriptor Martí Gironell, el director del Liceu Valentí Oviedo, el cantant líric René Pape i la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, van assistir, primer de tot, a l’estrena de Roots, peça de música contemporània encarregada al compositor empordanès Marc Timón. Va ser interpretada per dues sopranos, el mateix autor al piano, dos violins, una viola i un violoncel, mentre glaciars, onades, estrelles fugaces, salts d’aigua i altres formes, en perfecte coordinació, es mutaven a les grans pantalles de les parets. Va ser rebut pel públic amb un fort aplaudiment.
Els assistents seien envoltant l’escenari pels quatre costats, en dues files de taules, cadascú amb tres copes de vi al davant. El tast del vi blanc Obsequi, explicat per la veu profunda i embolcalladora de Pere Arquillué, va donar pas a Camèlia, una peça de dansa creada per Iratxe Ansa i Igor Bacovich i estrenada en el festival de Peralada el 2021. Els moviments dels artistes, ara amb una música pregravada més tenebrosa i fosca, es desenvolupaven en perfecta sincronia amb els jocs de llums, formes i colors dels panells multimèdia. Més aplaudiments calorosos i el tast del vi negre Gran Claustre van precedir la darrera peça de L’obsequi: sis ballarins van interpretar la coreografia de Botis Seva 60 sec, amb aires de hip hop, estrenada en el World Dance Competition de Londres el 2014, i van desfermar el deliri. Un tast del vi L’Amfitrió –i dissabte, un excel·lent còctel sopar del xef Paco Pérez– va acabar d’arrodonir la celebració del centenari.