Llibres

Llibre

Quan l’èxit està afinat

Roger Pastor barreja el món de la música i el dels negocis en l’original assaig ‘Posa un beatle a la teva empresa’

Avui se celebra el Dia Europeu de la Música, entre altres celebracions internacionals

“La persistència és el valor perdut, actualment, perquè vivim un món d’immediatesa”, diu Pastor

Avui, 21 de juny, és el solstici d’estiu i “el dia” de moltes coses, com ara el Dia Mundial de la Girafa, el Dia Mundial de Dur el Gos a la Feina, el Dia Internacional del Ioga, el Dia Mundial de la Lluita Contra l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), el Dia Internacional de l’Educació No Sexista i, entre uns quants més, el Dia Europeu de la Música.

La música és una de les expressions artístiques més valorades perquè és present a totes les cultures i pot activar tota mena de sensibilitats, des de la cantarella a la dutxa fins a l’orquestra simfònica, passant per la banda de rock i la cançó de bressol. I també pot ser una professió, un negoci. Unint música i empresa, Roger Pastor s’ha empescat un assaig en què ofereix un bon gruix de consells per iniciar-se en el món dels negocis amb un fil conductor molt especial, la trajectòria del grup The Beatles. El resultat és Posa un beatle a la teva empresa, traduït al català per Alexandra González per a l’editorial Marcombo, que també publica l’original en castellà.

Tot i que és molt famosa, potser caldria justificar una mica el motiu pel qual Pastor ha agafat la banda de Liverpool d’exemple. En farem un resum: està considerada la banda amb més repercussió i la més innovadora de la història. Amb només vuit anys de feina intensa, va aconseguir aportar molt i que, més de cinquanta anys després de la seva dissolució, encara se’ls escolti de manera massiva.

Per la seva banda, Roger Pastor és un emprenedor digital i, és clar, un fan dels Beatles. El 2011 va fundar Pangea Reality, una de les primeres empreses de realitat virtual i augmentada. L’empresa va ser adquirida per Deloitte el 2018, per a alegria de totes les parts. Com a emprenedor, ha participat en més de 25 altres projectes. A més, toca la guitarra i canta en la banda de versions Robin Surf.

Alguns punts destacats que Pastor ofereix en el llibre –escrit en segona persona per interpel·lar el lector– són deu maneres d’innovar i pensar diferent que els Beatles van aplicar als seus discos; com dirigir l’empresa amb visió i cor, com va fer John Lennon; el motiu que t’impedeix arribar als teus objectius i que va enviar George Harrison a l’Índia; com crear productes increïbles utilitzant els teus errors, com a A hard day’s night; la lliçó de lideratge que va donar Paul McCartney en assumir el rol de baixista; com mantenir l’equip sempre motivat veient com canta Ringo Starr...

“Els Beatles són la banda sonora de la meva vida. Des de que els vaig descobrir, quan tenia set o vuit anys, m’han acompanyat sempre. He volgut unir dos mons que m’apassionen, la música i l’entorn dels Beatles i el món de l’empresa des del punt de vista de la meva experiència professional. Un dia, de viatge, vaig anar explicant els discos dels Beatles a la meva dona i em va dir que havia de fer-ne un llibre. Tenia un esbós. Perquè totes les lliçons que poso en el llibre ja les havia posat en pràctica o hi havia reflexionat al llarg dels meus projectes empresarials. Per mi és natural, quan estic davant un problema empresarial, preguntar-me com ho van fer els Beatles”, explica Pastor.

Per tant, la recerca la tenia feta i només li calia donar-hi un sentit i una unitat. Els Beatles són els màxims protagonistes, però també cita Steve Jobs, Doctor House, Karate Kid, Arnold Schwarzenegger, La guerra de les galàxies, Rosalia... “Són els meus referents. Ens comuniquem millor a través d’històries i aquests noms em serveixen per explicar-les. Hi ha un esforç en el llibre perquè cada capítol respongui a una història i a una lliçó.”

La lectura que fa Pastor del funcionament de la banda, els quatre músics no la podien fer quan estaven en actiu. “Els Beatles són la banda més important de la història per l’impacte que van tenir. Òbviament, ells no van fer un pla empresarial, però de com els va anar a ells, de l’èxit que van tenir, del que van fer bé i també del que van fer malament, en podem aprendre moltes coses. Quan van formar la banda no van aplicar cap anàlisi estratègica, però van prendre una sèrie de decisions. Per exemple, quan John Lennon tenia 16 anys i va conèixer Paul McCartney, que en tenia 15, ja va veure que era més bon músic que ell. Què havia de fer? Apartar-lo per no tenir competència o millorar el grup amb ell i, a més, obligar-se a millorar i tenir algú amb qui aprendre? Ells van innovar en moltes coses per intuïció. Avui dia, la innovació està manada pel mètode.”

En el llibre explica que hi ha quatre perfils per formar un bon equip, i ja els estudiava Carl Jung. El driver (més comercial, amb perfil guanyador, la tracció del grup), l’innovador (creador de noves idees i conceptes i que soluciona problemes), el guardià (manté l’ordre i té una gran capacitat analítica) i l’integrador (el més empàtic amb la gent i generador de bon ambient). “Aplicat als Beatles, Lennon era driver i innovador; McCartney, driver, innovador i guardià; Harrison, innovador i integrador, i Starr, integrador i guardià. El quadrat perfecte. És una recepta màgica? No, però maximitzes les possibilitats de tenir èxit”, detalla Roger Pastor.

Quina explicació té, si en té cap, l’èxit que van tenir? “Cal dir que el món era un altre. Però ells treien un disc cada sis mesos i un single cada tres. Avui dia no hi ha cap grup que faci això. I encara menys que tot siguin números 1 a les llistes internacionals. De vegades fa l’efecte que l’èxit és cosa de sort i que ve d’un dia per l’altre, però si grates una mica sempre hi ha al darrere molta feina, gent compromesa, disciplinada, persistent... La persistència és el valor perdut, actualment, perquè vivim un món d’immediatesa, Amazon, Netflix, Tinder..., tot ho volem al moment”, conclou l’autor.

Dia de la Música
Avui és el Dia Europeu de la Música. La idea inicial va ser del músic nord-americà Joel Cohen, el 1976, que proposava la festa els dos solsticis, el 21 de juny i el 21 de desembre. L’objectiu és que els músics professionals surtin al carrer a compartir el seu art amb el públic. El Dia Europeu de la Música va ser oficial a partir del 1982, el primer cop que els músics van tocar al carrer de manera gratuïta. Naturalment, sense limitacions d’estils ni formacions. Tot s’hi val, mentre estigui afinat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia