Crítica
cinema
Quina dona dels nostres temps?
Una dona (Juliane) descobreix casualment que el seu marit, en lloc de fer un viatge de negocis, es passeja amb una jove per París: l’indici d’una infidelitat. Podria ser un element clau d’una comèdia d’embolics a la manera rohmeriana si no fos que el film, dirigit per Jean-Paul Civeyrac i protagonitzat per una Sophie Marceau amb un rostre hieràtic que pretén reflectir la repressió emocional del personatge, introdueix prèviament els espectadors en una atmosfera criminal i dolorosa; ella és una comissària de policia (tot i que sembla que mai treballi en aquesta feina i que la seva ocupació sigui escriure novel·les d’intriga) que ressent la tristesa i la impotència de no haver evitat la mort de la seva germana en complir-se’n el cinquè aniversari: un accident que podria haver-se produït com una forma de suïcidi d’una dona en un estat pròxim a la desesperació.
Allò que va descobrint Juliane li revela que el marit (la trama argumental du a suposar que no se’l “mirava” gens) du una doble vida marcada per una infidelitat persistent (amb un episodi que la toca de prop i profundament) que el títol del film a l’Estat espanyol defineix com una “traïció”. El pitjor és el títol original, que presenta Une femme de notre temps. Una dona dels nostres temps que, a diferència del marit ardent que la defineix com un “cor pur” que protegeix amb la mentida, sembla no sentir desig i que desenvolupa una actitud venjativa contra la masculinitat que fa que mati un maltractador? Aquest s’introdueix amb calçador a través d’una subtrama plena d’ambigüitats que pot fer créixer una mena d’indignació amb un film ple de paranys: què vol dir que és una dona dels nostres temps ?