Arts escèniques

ÒPERA

El Liceu amplia la seva cantera de creadors d’òpera

El Gran Teatre del Liceu té clar que cal renovar tots els camps de l’òpera per garantir-ne la seva continuïtat. Des del públic als compositors. Aquest juliol es programa la segona edició d’Òh!pera, en la que s’encarrega la composició musical, el llibret, la posada en escena i fins i tot el vestuari i l’escenografia a un equip que debuten en aquesta disciplina. Amb un pressupost de 350.000 euros s’ha previst la interpretació de quatre microòperes de mitja hora de durada que es programaran el 5, 6 i 9 de juliol (en funció doble) amb un aforament de 160 espectadors per funció.

Andreu Gallén (compositor), Jordi Prat i Coll (llibretista) i Israel Solà col·laboren amb els alumnes d’ESDAPC en l’òpera Nala, una peça que imagina una orgia homosexual amb drogues que delimita la buidor dels seus protagonistes: “Estan aferrats a la infància; no s’adonen que ja no són les mateix persones”, insinua el director.

Hi ha monstres que viuen per la seva curiositat parteix de la composició musical grotesca, “d’opereta”, segons el propi músic Carlos de Castellarnau, amb llibret de Mervat Alramli i Cristina Cubells (que també n’ès la directora).A través d’un locutor de ràdio (“s’alterna la veu cantada i parlada”) es descriu una escena delirant en què queda ben retratat el món del consum.

La directora Bàrbara Mestanza s’estrena a l’òpera amb la partitura de Marian Márquez i llibret de Ariadna Pastor: Filles del món. és un quadre en què es canta la no complaença a partir de la mort digna i el debat entre joventut i vellesa. L’acció se situa a la ciència ficció per parlar d’aspectes transcendentals.

Per últim, autoria musical, llibret i direcció es confonen en la proposta de In the beginning everything was white amb Itziar Viloria, Àlex Tentor i Jordi Oriol. El procés ha estat absolutament horitzontal en què cadascú ha assumit el seu rol però podent intervenir en els camps dels altres a partir d’una conversa fluïda, en la que també han intervingut els alumnes de l’IED. Sense un fil argumental concret, el viatge circula per l’emoció, “ i l’escenografia ho explica”, argumenta la representant de l’IED.

L’Oh! pera tindrà continuïtat el curs vinent amb un cicle de tres òperes noves. S’hi sumarà a l’equip els alumnes d’il·luminació de l’Institut del Teatre per a completar el quadre creatiu. Després d’aquesta primera oportunitat, es mirarà d’oferir l’alternativa a fer créixer el seu treball fins a 50 minuts a alguns dels seleccionats, “no serà més tard del 2025/26”, assegura el director artístic Víctor García de Gomar.

L’objectiu també és que aquesta experiència tingui major circuït, sigui en col·laboració amb altres teatres lírics europeus o bé ampliant funcions amb altres festivals. La temporada de la pandèmia, Òpera de Butxaca i el Gran Teatre del Liceu van programar una acció molt similar amb el Sis solos soles, amb encàrrecs breus a sis compositors. Es va preveure com a impàs a què s’acabés d’orquestrar el programa de creació propi Oh!pera del Liceu. Ara, algunes d’aquestes composicions s’han pogut sentir a l’Ateneu Barcelonès per la Mercè i també està previst al Grec. El Liceu confirma que hi haurà més col·laboracions amb Òpera de Butxaca pròximament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.