La retirada del mural espanyolista del Saló de Sant Jordi revela pintures renaixentistes
Es vol ara potenciar aquests trets originals de l’emblemàtic espai del Palau de la Generalitat
La retirada de les pintures espanyolistes que cobreixen les parets i el sostre del Saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat ha fet emergir les pintures renaixentistes originals. Aquest procés per acabar amb la imatge d’aquest emblemàtic espai que va deixar la dictadura de Primo de Rivera el 1926 va començar el 2 de maig i ha deixat una grata sorpresa. El subdirector general d’obres i serveis del departament de la Presidència, Josep Girabal, ha recordat, en declaracions a l’ACN, que el criteri d’intervenció que tenen consisteix en “potenciar els valors de l’arquitectura renaixentista” que han sortit a la llum. La previsió és que el 28 de desembre es retirin totes les pintures i que a l’agost del 2024, després d’una segona fase de treballs, “la imatge del saló recuperi l’essència de l’espai renaixentista”. El projecte va seguir el criteri d’una comissió d’experts que indicava que la intervenció havia de ser reversible per tal que les pintures es puguin conservar per ser recuperades per un museu, però en els murals sobre paret no és possible quan són retirades, segons Girabal. D’aquesta manera, ara mateix es planteja una dicotomia clara: “S’ha de triar si restituir unes pintures renaixentistes originals o unes pintures del 1926 que són decoratives”. A parer seu, tenen molt més valor les pintures del Renaixement que les del 26. La Generalitat ja sabia que hi serien, segons han explicat, però ara és clara la magnitud de les obres i caldrà sotmetre-ho “a criteri dels especialistes de l’àmbit patrimonial per saber què s’ha de fer amb aquestes pintures”.
El Saló Sant Jordi és un espai emblemàtic del Palau de la Generalitat i es va construir el 1596 amb una construcció que va durar 21 anys, fins al 1617. Aquestes pintures que han sortit a la llum són les originals del moment de la construcció.