Arts escèniques

Crítica

teatre

Dels fets, la Justícia i l’Audiència

Entre el teatre documental i la realitat ficcionada, La Dramática Errante fa una lectura valenta dels fets d’Altsasu. Hi inclou el context de la festa en què es va produir la baralla, les proves del judici i les veus de les mares dels implicats (tant Guàrdia Civil com acusats). El que hauria estat sentenciat amb una pena de desordre es va convertir en mediàtic quan hi va entrar l’Audiència acceptant la hipòtesi que es tractava de terrorisme.

La dramatúrgia ensenya les tensions evidents entre els militars del destacament i el veïnat que prefereix que marxin del municipi: hi ha una desconfiança mútua teixida en anys de terrorisme, que es manté latent tot i que hagi desaparegut la banda terrorista. Però és una ombra que serveix per atiar l’odi i una venjança institucional. El muntatge recull les proves no tingudes en compte en la sentència (els agents no presentaven cops en les parts del cos que s’utilitzen per protegir-se dels cops). Hi havia declaracions no firmades que s’havien tergiversat... Però també és cert que la xicota que va provar de protegir-lo es va sentir aïllada de la festa dels seus amics d’infància. I que els pares sempre volen protegir els seus fills, tinguin la ideologia que tinguin.

És evident que el zel de l’Audiència a Altsasu amb les causes dels CDR són similars, encara que a Catalunya no s’hauria produït ni tan sols aquesta baralla. L’obra exigeix un treball interpretatiu generós dels actors, en una coreografia constant. Potser el que aporta novetats al cas mediàtic (sovint amb les tintes carregades per la premsa espanyola) és la referència a un folklore que banya els joves amb sang per garantir prosperitat per viure en pau.

Altsasu
Direcció i dramatúrgia: María Goiricelaya
Intèrprets: Nagore González, Egoitz Sánchez, Aitor Borobia, Ane Pikaza
Dimarts, 4 de juliol (fins avui). A l’Espai Lliure de Montjuïc. Festival Grec.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

TEATRE

La Sala Beckett s’abona a la comèdia àcida

BARCELONA
Música

Marc Lloret: “El sector musical català s’ha rejovenit a l’escenari i a les oficines”

VIC
MÚSICA

Un Festival de Jazz amb Rita, Andrea, Sílvia... i tota una “corrua de mestres”

BARCELONA
PREMIS LITERARIS DE GIRONA

Un Bertrana per als temibles almogàvers

Girona
nomenaments

L’arxiver i historiador Joaquim Borràs, nou director general del Patrimoni Cultural

barcelona

‘L’estaca’ de Lluís Llach, primer títol de la col·lecció Enderrock Llibres

BARCELONA
Cultura

Mor l’escriptor libanès Elias Khoury, defensor del poble palestí

TEATRE

El Teatre del Raval tanca una programació escènica de 17 anys

BARCELONA

La Marfà acull una residència dels músics Oriol Marès i Talal Fayad

GIRONA