cinema
‘Barbie’ eleva la taquilla als nivells de fa deu anys
Continua el fenomen de taquilla de Barbie , de dimensions internacionals: amb els espectadors del passat cap de setmana, acumula 703 milions d’euros en onze dies d’exhibició. A aquest èxit de Warner Bros, s’ha d’afegir el de la producció d’Universal Oppenheimer , que en els mateixos dies ha recaptat 363 milions d’euros de taquilla a tot el món. Aquest doble èxit ja es coneix amb el nom de Barbenheimer i ha tingut uns efectes molt importants també en el sector de l’exhibició estatal: Barbie ja ha recaptat 16,3 milions d’euros, i Oppenheimer, 8,4. Juntes han obtingut xifres que feia molts anys que no es veien. “La setmana del 21 al 27 de juliol ha estat la de més recaptació dels darrers deu anys, segons ComScore, l’empresa que audita els cinemes espanyols”, explica a El Punt Avui Francesc Vilallonga, professor del grau de comunicació audiovisual de la Universitat Ramon Llull i membre de l’equip de gestió del cinema Truffaut de Girona.
“És una dada molt contundent –valora Vilallonga–. Fins ara comparàvem les xifres amb les d’abans de la pandèmia, miràvem quant faltava per recuperar respecte al 2019. Ara ja comparem amb el 2013, quan la taquilla tenia una altra dimensió. En una setmana s’han recaptat 24,3 milions d’euros. Són xifres tremendes, fa sensació de fenomen, de febre de la gent per veure una pel·lícula que no vèiem des de fa molt.”
L’exhibició no només s’havia vist afectada per la covid-19, també pel boom de les plataformes. “És la primera vegada que tornem a xifres molt importants, que molts pensàvem que costaria tornar a aconseguir”, hi afegeix Vilallonga, que hi veu una continuïtat amb l’any passat: “L’èxit de Top Gun, amb Tom Cruise com a últim actor que defensa i salva les sales, té una corroboració amb el fenomen de Barbie i Oppenheimer.” Francesc Vilallonga, que va dedicar la seva tesi doctoral a estudiar l’exhibició a Catalunya, subratlla l’èxit del film de Christopher Nolan, que ha superat tots els seus anteriors, inclosos els de Batman: “Em semblen més espectaculars les xifres d’Openheimer que les de Barbie, que al final és una pel·lícula amb un target molt ampli, amb una campanya de promoció brutal. Potser no tan gran, però ja es donava per fet que seria un èxit.” Cal recordar que Barbie s’ha estrenat també doblada al català.
També destaca la doble estrena: “L’estratègia de la coincidència de les dues estrenes ha estat un èxit. És una gran excepció, les majors mai solen fer coincidir dues estrenes. No han mogut la data prevista d’estrena i han fet de la coincidència una estratègia.” En aquest sentit, creu que “segurament hi ha hagut un efecte de transvasament d’espectadors, els primers quatre o cinc dies de Barbie els espectadors es trobaven sessions plenes i aleshores anaven a veure Oppenheimer. Això no es veia de fa temps, arribar al cinema i no trobar entrades.” Com que la gent ja és al cinema, va a veure una altra cosa. “La demanda superava l’oferta, un paràmetre que no és dels últims anys, ja no hi estàvem acostumats. Però només això no explica l’èxit d’Oppenheimer.”Francesc Vilallonga fa una altra lectura d’aquest doble èxit: “El que em sembla més positiu, i crec que la indústria n’hauria de prendre nota, és que tant Barbie com Oppenheimer són dos megaèxits de pel·lícules originals, no de sagues, continuacions, universos... Es demostra que el públic respon quan li ofereixes quelcom totalment nou. Veurem si els propers anys això afecta els projectes que tiren endavant les majors. Hi ha un cert esgotament del món dels superherois i hi ha moltes històries per explicar.”No està gens clar, en canvi, que beneficiï el cinema independent, que pràcticament ha desaparegut del mapa, aquest juliol. La majoria d’estrenes independents, inclòs el cinema català i estatal, es faran a partir del mes de setembre.