Potser els nord-americans es pensen que els anglesos vivim com a ‘Downton Abbey’
Bernat Salvà-Barcelona
El paper d’Isobel Merton, aristòcrata progressista i mare de l’hereu de Downton Abbey, ha fet que el rostre de Penelope Wilton (Scarborough, North Yorkshire, 1946) es conegui arreu del món. Però, com passa sovint amb els actors anglesos que veiem a la pantalla, té una llarga i sòlida carrera teatral. Ha fet moltes sèries (After life, Rob & Rose, Doctor Who...) i papers secundaris en films com El exótico hotel Marigold o Match Point. A El viaje de Harold , pel·lícula dirigida per Hettie Macdonald i presentada al darrer BCN Film Fest, interpreta la dona de Harold (Jim Broadbent), un home atrapat pel dol de la mort del seu fill, que travessa Anglaterra a peu per ajudar una vella amiga greument malalta. Demà arriba als nostres cinemes.
Creuaria Anglaterra a peu per algun motiu?
Sí que ho faria, per molts motius! No sé si estic preparada per fer-ho, com Harold, però m’agrada molt caminar. Quan tinc vacances, camino, i una bona part del viatge que fa a la pel·lícula vaig fer-lo, fins a la costa nord-est d’Anglaterra, és una zona preciosa. Si tinguéssim un temps com el de Barcelona, tothom estaria caminant per allà. Hi ha unes platges precioses. També hi ha molta natura i vida salvatge. El meu personatge li retreu al seu home que camini aquesta distància quan el camí més llarg que ha fet és des de casa al cotxe. A més, va per carreteres, perquè no és excursionista i no coneix els camins bonics que podria seguir.
Està d’acord amb el que es diu a la pel·lícula, que caminar és bo per al cos ni per a l’ànima?
Sí, caminar és meravellós. Físicament és bo i també canvia el teu estat d’ànim. Et suposa un esforç per les coses. I és una manera d’anar pensant i reflexionant, sobretot quan ho fas sol. Et fixes en moltes coses que no notaries si anessis en cotxe.
Diria que el seu personatge, Maureen, també fa un viatge, no físic, sinó emocional?
Totalment! Quan ell comença a caminar, ella no ho sap, però de mica en mica comença aquest viatge personal: primer sent aprensió, ansietat i por que no torni. Després s’adona del que ha construït al seu voltant, una fortalesa, i veu el món exterior com un lloc perillós. Hi ha moltes coses que no vol viure de l’exterior perquè vol continuar instal·lada en el dolor per la pèrdua del fill, i vol continuar culpant Harold del que va passar. Aquest dol punyent, la recriminació, la ira, la profunda tristor... són coses que ha de treballar en aquest viatge emocional, que els permetrà retrobar-se.
Cal més fe i menys lògica, en el nostre món, com es diu al film?
Farien falta totes dues coses, el món necessita més fe i més lògica. Queda clar amb el que fem: el Brexit, la guerra d’Ucraïna... No té cap ni peus. Ens cal més fe en els éssers humans.
Molta gent d’aquí la coneix per ‘Downton Abbey’.
La sèrie també és molt popular a Anglaterra, i les dues pel·lícules que s’han fet. Va passar des de bon començament. Vam signar per dues temporades. Primer no ens crèiem que faríem tres temporades i n’hem acabat fent sis i les dues pel·lícules! Tant de bo hagués sabut des del principi que seria tan popular, perquè seria multimilionària.
La sèrie descriu un món que la majoria d’anglesos reconeixen?
Segurament el coneixen més a través de la literatura. Potser els nord-americans es pensen que vivim així, encara, però no. És una mica d’escapisme, de nostàlgia per un temps que semblava molt bonic. Però no van ser tot flors i violes. Els anglesos veiem Downton Abbey com un conte, tal com ho veu la resta del món.
Vist des d’aquí, les pel·lícules i les sèries britàniques sembla que parlin dels rics o dels pobres.
A El viaje de Harold no som tan pobres, potser més aviat jubilats que no van tan justos, però entenc a què et refereixes. No sé per què deu ser això. Potser per la nostra herència, tenim totes aquestes cases senyorials com a teló de fons. La casa on vam gravar Downton Abbey és propietat de lord i lady Carnarvon. El seu avi és el que va trobar la tomba de Tutankamon, juntament amb Carter, és un gran egiptòleg. Els descendents encara viuen a la mansió i la sèrie ha representat uns grans ingressos per a ells. Ara la gent hi va a visitar-la, s’hi celebren casaments... Fem molt bé aquests drames costumistes. També fem altres tipus de pel·lícules, però potser no tenen tant de ressò aquí com a Anglaterra.
Un actor es queixava que els grans èxits en teatre et fan repetir mesos i anys un mateix paper.
Sí, el teatre és una feina dura, molt més que el cinema. Però la relació que es crea amb el públic té un retorn, que mai és el mateix. Sempre és únic i diferent, perquè els públics són diferents. El 50% del que fas al teatre depèn del públic. De vegades un públic riu amb una cosa i un altre no. Altres cops et venen a felicitar i no t’ho esperes, perquè no han rigut. Jo vaig créixer en el teatre, m’agrada molt, però potser sí que és repetitiu. Actualment, però, no hi ha públic de teatre per repetir tant, si no és un gran èxit. Les obres que faig jo duren entre quatre i sis mesos, com a molt.
Diria que Maureen posa seny i sentit comú a ‘El viaje de Harold’, o més aviat dificultats?
Crec que d’entrada obstaculitza les coses. Troba tan fora de lloc el que fa Harold, que no ha caminat en sa vida, deixa el telèfon i desapareix. I al principi pensa que s’ha trastocat. No ho pot entendre, però es comença a adonar de fins a quin punt el necessita i l’enyora i, molt en el fons, sí que ho entén. Li reconeix coses que li agradaria ser capaç de fer ella mateixa, i està ressentida. Ell coneix gent, s’ho passa bé, surt a la televisió... Mentrestant ella es queda a casa enganxada a aquest dol. Al final s’adona de la importància de tenir un objectiu, de poder sortir d’aquest clot. Com que Harold no va poder ajudar a salvar el seu fill, emprèn aquest viatge per ajudar una altra persona, i ens permet conèixer tota la seva bondat.