Cultura

El consum de mitjans de comunicació en català no està normalitzat, en part per l'escassa oferta, segons el Baròmetre de la Comunicació

Estudi de mitjans

El consum de mitjans de comunicació i cultura en català als territoris de parla catalana encara no està totalment normalitzat, ja que, per exemple, només un 17% dels lectors de premsa diària elegeixen un diari en català, enfront del 74,4% que prefereixen informar-se en castellà i el 23,2% que opten per un diari bilingüe.
Segons dades facilitades aquest dijous per la segona onada del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura que fa la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (Fundacc), hi ha suports, com el cinematogràfic, en què la diferència entre els consums segons l'idioma és abismal, en part a causa de la poca oferta de pel·lícules a la cartellera en català, segons ha indicat el director tècnic del Baròmetre, Lluís Tolosa.

L'ús d'internet en castellà està plenament consolidat als territoris de parla catalana, ja que un 91,2% dels internautes el prefereixen per navegar, enfront del 30,9% que consulten pàgines en català.

El País Valencià
Per territoris, els percentatges al País Valencià dels consums de premsa diària en català són gairebé inexistents (0,4%), així com els de cinema (0,1%) i de revistes i publicacions periòdiques (2,6%).

Les xifres a les Illes Balears no són gaire més favorables: si el 4,1% dels lectors de premsa diària elegeixen una capçalera en català enfront del 89% que en prefereixen una en castellà, l'1,1% van anar al cinema a veure una pel·lícula en català mentre que un 97,2% van pagar per veure'n una en castellà.

Dels 130 estudis d'aquest tipus que es fan al món, el de la Fundacc està entre els deu primers, tenint en compte la relació entre l'univers d'estudi i la mostra utilitzada (48.147 individus majors de 14 anys).

Aquesta segona onada que han presentat avui abraça el període del maig del 2007 a l'abril del 2008, i en comparació amb la primera mostra "variacions molt sensibles" perquè totes dues comparteixen dades de vuit mesos d'entrevistes, ha aclarit Tolosa.

TV3, la més vista
L'estudi també reflecteix que TV3 i Catalunya Ràdio segueixen sent líders d'audiència a Catalunya amb un 20,2% de quota de pantalla (comptabilitzat de dilluns a diumenge) i 564.000 oients al dia, respectivament.

La televisió líder a Balears és TVE-1, amb un 24% de quota de pantalla, i Telecinco és la més vista al País Valencià, amb un 23,6% de quota de pantalla. Antena 3 es posiciona com la segona cadena, amb quotes de pantalla que oscil·len entre el 19,3% a Catalunya i el 20,9% al País Valencià.

Catalunya Ràdio, líder a Catalunya, cau al lloc 13è a les Balears, amb 12.000 oients al dia, i al lloc 20è al País Valencià, amb 14.000. Tant a les Balears com al País Valencià, la cadena més escoltada és Los 40 Principales, segona a Catalunya, amb 558.000 oients al dia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.