cultura
El festival de Cinema i Drets Humans obre avui amb una Nobel de la Pau
Tawakkol Karman inaugura aquesta nit la 20a edició del certamen als reoberts cinemes Texas
Fins al 10 de desembre s’hi projectaran films d’una quinzena de països
La periodista, política i activista del Iemen Tawakkol Karman, figura rellevant de la Primavera Àrab que va guanyar el premi Nobel de la Pau del 2011 per la seva tasca a favor dels drets de les dones, inaugura aquesta nit als reoberts cinemes Texas la vintena edició del FCDHBCN - Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona. Compta amb pel·lícules procedents d’una quinzena de països que posen el focus a “denunciar l’atropellament i les violacions sistemàtiques dels drets humans a nombrosos països del món que s’han acarnissat amb el precariat [la classe treballadora que pateix la precarietat], principal víctima de les injustícies, dels conflictes armats i del canvi climàtic”, com diu Toni Navarro, el director.
El FCDHBCN inclourà taules rodones sobre els drets fonamentals i premiarà alguns dels treballs exhibits. El certamen inclou pel·lícules i documentals estatals, però també de Portugal, França, Itàlia, Suïssa, Regne Unit, els Estats Units i Brasil i “de països poc representats com Síria, Nigèria, Corea del Sud, Turquia, el Japó, Sudan, Mèxic, Colòmbia, Islàndia, Haití, Sri Lanka i Kenya, que, malgrat la qualitat, tenen dificultats per exhibir-se i arribar al públic”, subratlla Toni Navarro. El director del festival també destaca: “Celebrem dues dècades reivindicant el paper del festival que ha exhibit milers de pel·lícules i que s’ha erigit com altaveu internacional de denúncia de les violacions dels drets humans”. Navarro reivindica la continuïtat del festival i en destaca la seva “resistència que l’ha permès arribar fins aquí malgrat la manca de suport que ha rebut per part d’algunes institucions”.
Tawakkol Karman obre el festival avui amb una xerrada sobre els drets humans. La periodista i activista intervindrà abans de la projecció del curtmetratge Bride in minefield, de Hana Saleh, també del Iemen i que està produïda pel Grup Dones sense Cadenes que presideix la mateixa Karman.
Esclavitud moderna
La programació està farcida de pel·lícules amb missatges de denúncia social i d’injustícies, com per exemple el que es coneix com l’esclavitud moderna i que milions de persones pateixen a tot el món per les deplorables condicions en què treballen. Així ho denuncia el suís Sven Rufer a The Invisible – Modern Slavery in Europe, i ho exemplifica amb els treballadors de la collita de la maduixa a Huelva, o bé el documental In the shadows of modernisation, que posa de manifest com els sudanesos que treballen a Aràbia Saudita s’han convertit en esclaus moderns.
El festival també posa el focus en temes que, malauradament, estan molt d’actualitat, com els diferents conflictes armats que segueixen actius al món. Projectarà Novorossiya (2022), un documental de Luca Gennari i Enrico Parent que plasma com al Donbass, a Ucraïna, la vida continua malgrat els bombardejos que esclaten cada capvespre. Sobre aquest tema també ha programat el curt català Morir a l’alba (2023), d’Elisabet Prandi Chevalier, que transmet l’horror de la guerra. També hi ha dos films que parlen del conflicte a Síria: When the seedlings grow, de Rêger Azad Kaya, i Joseph journey, de Jude Said.
L’emergència climàtica i l’assetjament escolar són altres temes representats als films del festival. El festival ha organitzat un programa amb diferents taules rodones on es debatran temes com els drets socials; la llibertat de premsa, i el medi ambient i el dret a l’alimentació.