Patrimoni

PATRIMONI

La restauració del retaule del Corpus Christi de la catedral de Girona provoca “una explosió de colors”

Els treballs hauran acabat d’aquí a un mes, i s’observarà amb detall el quadre del pintor francès resident a Olot Perris de la Rocha

L’obra, del 1562, és a la capella de Sant Francesc, ara ancada

La restauració del retaule del Corpus Christi de la catedral de Girona ha permès que es vegi una “explosió de colors” originals, un cop s’ha netejat la pintura dels diferents passatges dibuixats. Una restauració que s’ha fet en dues etapes i que afronta ja la recta final. De fet, s’espera que en un mes i mig la capella on està instal·lat el retaule estigui oberta al públic per poder gaudir d’una obra que “torna a donar valor el patrimoni de la catedral”.

Una de les restauradores Idoia Tantull explica a l’agència ACN que es tracta d’una peça que a nivell de colors és “molt viva” i reconeix que encara se sorprenen amb la seva companya quan els descobreixen un cop netegen aquesta obra del pintor francès que va residir a Olot, Perris de la Rocha.

D’aquí a poques setmanes la capella de Sant Francesc on hi ha el retaule del Corpus Christi de la catedral de Girona estarà oberta al públic. De moment, i des del mes d’octubre, hi ha una tanca que impedeix el pas. A dins, però, hi ha la Idoia Tantull i la Laia Roca, les dues especialistes i tècniques en restauració de patrimoni que des de fa uns mesos passen hores a sobre de la bastida que cobreix el retaule. Pam a pam i de manera minuciosa netegen la brutícia que ha anat agafant aquesta peça que va tallar Joan Coll i va pintar Perris de la Rocha el 1562. Aleshores, es va instal·lar a la capella del Corpus situada a tocar de l’altar i ara entre el capítol de la catedral i la Generalitat han tirat endavant el projecte per rehabilitar-lo.

Tantull destaca que, gràcies a la restauració, a la pintura renaixentista s’hi veuran colors “liles, verds, blaus, grocs, taronges. Surten molts colors i la veritat és que és molt interessant”, assenyala. La part de pintura que està netejant és la representació del Sant Sopar on apareix Jesús i els apòstols i la diferència de vivacitat entre les zones netes i les que encara estan brutes és “evident”. Just al pis de sobre de la bastida hi ha la Laia Roca, que es dedica a netejar la part superior de la pintura de la Rocha.

Roca destaca que, abans de la restauració, hi ha hagut un llarg procés d’estudi i anàlisi per tal de saber quina és la tècnica més apropiada per tal de poder fer la neteja de manera segura sense danyar “els elements pictòrics” del retaule. “És una feina i processos que no es veuen i que són igual d’importants que el que estem ara”, destaca.

Pam a pam i amb gel

Roca i Tantull netegen pam a pam el retaule. En aquesta darrera fase ja s’estan centrant en la pintura que contempla en Sant Sopar a l’escena central. El procés per recuperar els colors es fa a través de l’aplicació d’un gel dissolvent que s’aplica directament sobre la zona a netejar. Uns minuts després, es retira el gel amb un cotó i és aquí on surten els colors que estaven amagats a sota la capa de brutícia. Finalment, les restauradores acaben d’aclarir amb líquids específics.

“Abans veies un retaule enfosquit i passaves d’un color a l’altre sense notar cap diferència i ara en canvi veus com passa d’un a l’altra i la vivesa que tenen. Per això, serà bonic treure la bastida i recuperar una fotografia de com era abans i el que ha quedat ara”, assenyala Roca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]