TEATRE
D’1 milió de pessetes a 1 milió d’euros
El Programa d’ajuts a la creació Carlota Soldevila haurà sumat un milió d’euros de suport a companyies i artistes emergents en els cinc anys de l’equip de Juan Carlos Martel al Teatre Lliure
La sostenibilitat del Teatre Lliure va venir, sovint, pel milió de pessetes que Carlota Soldevila avançava al col·lectiu per poder plantejar la futura producció. Els diners se li tornaven quan rebien els ingressos de públic i d’ajudes públiques. Però cada vegada calia repetir l’avançament per al nou muntatge, en una evidència de l’infrafinançament del Lliure de Fabià Puigserver. L’equip de Juan Carlos Martel, que aquest matí ha fet la seva darrera roda de premsa [divendres, Julio Manrique avançarà quines seran les noves línies al Teatre Lliure en el seu nou mandat], han calculat que durant els seus cinc anys s’han repartit un milió d’euros en programa de residències que van batejar, precisament de Carlota Soldevila.
Aquest any, la companyia resident al Lliure és Íntims. Preparen un muntatge inspirat en el conte L’abric, de Nikolai Gógol. El titulen L’anorak i manté la línia de recerca de llenguatge que ja van provar el 2021 a Fira Tàrrega (Èter Brota) i l’any passat com a companyia resident de la Sala Beckett (Dels intestins una soga i del cul un sac de gemecs). En els 10 anys de trajectòria, la companyia lleidatana no ha aconseguit consolidar un circuit estable de gires. I per això, ara, construeixen un muntatge adreçat a nens d’a partir de 7 anys, tot i que no en rebaixen ni un gram la seva ambició creativa. Confien que L’anorak, que pot circular per l’entorn familiar, els permeti aquesta continuïtat en les funcions, més enllà de la temporada a Barcelona.
L’artista resident del Lliure d’aquesta temporada és Magda Puig Torres, que presenta amb Andreu Martínez un poema escènic: Thauma. Les situacions inesperades són les que obliguen l’ésser humà a formular-se bones preguntes per entendre com s’han produït. La peça la plantegen per a joves d’a partir de 14 anys, en un moment en què els seus canvis físics impliquen un nou posicionament davant del grup i de la societat. També la directora Lucia del Greco està treballant aquest concepte amb una vintena d’alumnes de tercer d’ESO de l’IES Alzina, que acabarà amb la creació d’un espectacle que es presentarà a l’Espai Lliure a principis de juny. Aquesta acció que s’allarga durant tot el curs forma part de programa En Residència, que organitza l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) i que té un acord tancat amb el Lliure perquè impulsi una de les pràctiques de creació contemporànies en un institut.
L’intercanvi de residència creativa serà amb el Concert Hall de Taipei (Taiwan). La companyia Monte Isla farà una recerca sobre la tradició local de la manipulació d’uns titelles clàssics que servirà pel seu futur projecte (que s’estrenarà al Grec vinent): Un cuerpo sin talento. A Barcelona, vindrà l’artista Chien-Han Hung que vol conèixer la realitat a Barcelona sobre la possibilitat de persones d’un mateix sexe per quedar embarassades legament. A Taiwan, des del 2019, és legal tenir una parella d’un mateix sexe, però no se’ls hi permet ser mares per via artificial.
Per últim, Ferran Orobitg i el col·lectiu Opia indagarà sobre l’exercici de mirar els ulls a persones desconegudes. Opia, que és un projecte que té el suport de Fira Tàrrega i una beca SOS Cultura de la Fundació Carulla, es preocupa que la tecnologia estigui limitant la relació física de les persones. En una recerca anterior amb Fira Tàrrega van descobrir que, si s’instal·laven una butaca de teatre al mig del carrer es trencava aquest encegament i es produïa una acció de conversa entre desconeguts. A la plaça Margarida Xirgu, muntaran una mena de happening a partir de butaques accessibles per seure. També es podrà veure la quotidianeïtat en travelling (perquè estan dissenyades amb rodes i es poden desplaçar). Tot aquest material d’investigació s’està documentant i es facilitarà a tothom perquè en pugui elaborar altres investigacions.