exposició
Benvinguts a dins la ment de Tim Burton
La mostra immersiva ‘Tim Burton’s labyrinth’ arriba a Barcelona el 8 de març després de triomfar a Madrid, París i Brussel·les
El dimarts 6 de febrer surten a la venda les entrades
“Tim Burton és capaç d’impregnar imatges gore d’animals morts, edificis en flames i cossos desmembrats amb un humor negre i macabre i un toc visual únic que els fa esdevenir no només acceptables, fins i tot estranyament bells.” Ian Mackinnon, especialista en stop motion que ha animat els titelles d’algunes de les pel·lícules de Burton, descriu com ningú la poesia i tendresa que desperta la galeria de personatges del cineasta, encara que són criatures que haurien de provocar més aviat terror o llàstima. La frase és de l’exposició Tim Burton’s labyrinth, una creació de la productora de Madrid LetsGo que compta amb el suport i producció de Tim Burton. Demà, 7 de febrer, els 21.000 fans que ja han reservat entrada podran adquirir-la i a partir del dimarts, 8 de febrer, el públic en general podrà comprar les entrades a la pàgina web , al preu de 18 € (adults).
L’exposició s’inaugurarà a Barcelona el 8 de març i ocuparà uns 1.300 metres quadrats al palau Victòria Eugènia de la Fira de Montjuïc, davant les fonts. Està plantejada com una experiència immersiva analògica (res d’ulleres de realitat virtual ni similars), en què el visitant entra en un laberint. S’hi accedeix per una entrada que sembla una mena de circ, o el tren de la por d’una fira, i es va escollint entre diferents portes (entre dues i quatre) per canviar d’habitació, sempre avançant cap endavant. El públic es va submergint successivament en una quinzena d’espais que recreen l’univers de Tim Burton a través de la música, una il·luminació de tons foscos, projeccions a les parets i el terra, escultures creades per a l’ocasió dels seus personatges més emblemàtics (Eduardo Manostijeras i Kim, la núvia cadàver i Victor van Dort, el gos Frankenweenie, Beetlejuice...)... L’exposició inclou 200 dibuixos originals cedits pel mateix Tim Burton, artista pluridisciplinari conegut sobretot pel cinema, però que es passa la vida dibuixant, escrivint...
El conjunt de l’obra
“Els visitants es trobaran un recorregut per la ment de Tim Burton –explica Elena Garrán, directora de Comunicació de LetsGo–. Aquesta exposició pretén recollir tota la seva obra cinematogràfica, de dibuixos, també la seva obra literària i fer un recorregut per l’univers de l’artista. És una exposició immersiva, on l’escenografia, el vestuari, la música, els efectes tecnològics i digitals i el videoart endinsaran el visitant directament en l’univers de l’artista.”
Tim Burton’s laberynth té una petita història al darrera amb girs imprevistos de guió. LetsGo volia portar a Madrid una exposició sobre Tim Burton de gran èxit, que ha visitat diverses ciutats, però no trobaven dates lliures i se’ls van ocórrer crear una exposició nova. Iñaki Fernández, productor i director executiu de Letsgo, i de Felype de Lima, director creatiu de la companyia, van impulsar el projecte i li van presentar a Tim Burton. El cineasta no només els va donar la benedicció, sinó que es va oferir a aportar-hi material original i va voler ser-ne productor. “És com entrar a la meva ment”, ha dit Tim Burton, en una frase recollida pel cartell.
600.000 espectadors
LetsGo va dissenyar i crear l’exposició, per la qual han creat escenografies, personatges i objectes amb artistes de llocs com Catalunya o el País Valencià (inclosos tallers que treballen en falles). El 29 de setembre del 2022 van estrenar l’exposició a Madrid, per on van passar uns 200.000 espectadors. Posteriorment va anar a París, on fins i tot han superat aquesta xifra. Avui es tanca la mostra a Brussel·les, on l’hem pogut visitar en una presentació per a la premsa, i es comença a treballar en el trasllat fins al palau Victòria Eugènia de Barcelona. En total, ja l’han vista uns 600.000 espectadors. Posteriorment la mostra anirà a Berlín i altres ciutats europees, i després farà gira pels Estats Units, on ja estan lligades diverses ciutats.
Elena Garrán explica que recomanem l’exposició per a nens a partir de 12 anys, però “el cert és que qualsevol nen que gaudeixi d’una pel·lícula de Tim Burton pot gaudir també d’aquesta exposició”. Comenta que es van trobar amb la sorpresa de tenir visitants disfressats: “Els fans ho viuen amb molta intensitat. De fet passa una cosa curiosa: en totes les ciutats on hem estat, sempre vénen fans disfressats de Tim Burton i dels seus personatges, converteixen la visita a l’exposició en un esdeveniment. Molts surten de la visita volent veure totes les pel·lícules del director.”