DANSA
El Sâlmon 2024respon les inquietuds dels ‘performers’ emergents
Del 15 al 25 de febrer, es desplega una programació en 8 espais de la ciutat en què es mostren processos de recerca
El format de creació i presentació biennal es repetirà en la propera edició
El Sâlmon es va presentar com l’art a contracorrent. Per això, el logo de la primera edició era un salmó remuntant el riu. Andrea Rodrigo i Néstor García és l’equip curatorial del bienni del Festival d’arts vives de Barcelona 2023 i 2024. El cartell d’espectacles del 15 al 25 de febrer completa el seu projecte que va guanyar el primer concurs per a desplegar aquest cartell a la recerca de la superació de totes les fronteres de l’art en viu. El Mercat de les Flors és un dels centres neuràlgics del festival, tot i que manté aliances amb l’Antic Teatre, La Caldera i el Macba i s’estrena a El Dorado, Cordova, Sala Upload i Sala VOL.
El festival Sâlmon ha anat transformant la forma de superar les etiquetes artístiques. Si es va buscar la implicació dels centres d’arts plàstiques en els primers anys amb les arts performàtiques, ara ha acabat centrant-se en el batec creatiu de la ciutat. Per això, el 2023 els dos curadors es van dedicar a escoltar els processos vitals dels artistes emergents i a incentivar-los. És el cas de, per exemple de Los detectives que presenten una primera part del procés de Les chevaliers, inspirant-se en la recerca del Sant Graal medieval, desentenent-se del capítol d’Indiana Jones, aclareixen irònicament. Aquest dissabte (17h a La Caldera) es mostrarà, en temps real, com està sent la recerca que els durà a fer una obra més endavant.
Escoltades les inquietuds dels artistes, els curadors proposen per al cartell del 2024 la descoberta d’artistes (que debuten a Barcelona) com ara, Boglárka Börcsök. Figuring age (demà dijous, a les 20h a La Caldera) és una instal·lació performance que dialoga amb ballarines de 90 a 101 anys d’Hongria que recorden la seva joventut artística de mitjan segle passat. També Kike García i Jesús Bravo s’estrenen a la ciutat amb Paisaje tres (15 i 16 de febrer 20h a l’Antic Teatre), una mena de trobada de mostrar la seva relació de temps i amor, a través de la vitalitat, les cures o la dependència.´
Els curadors tanquen el projecte ara, tot i que es preveu una curadoria similar per al proper bienni, segons han pogut saber els propis guanyadors del primer concurs. El gruix de la programació arriba la setmana vinent al Mercat de les Flors. Andrea Rodrigo comenta que han volgut fer sessions dobles perquè hi hagi oportunitat d’intercanviar itineraris en les propostes del Mercat amb, també la instal·lació al hall, que vol ser un centre de trobada i contaminació creativa. Al Mercat, dimarts i dimecres, Carolina Mendonça i Lara Ferrari indaguen sobre la guerra des de la vulnerabilitat dels seus cossos a Zones of resplandence. Per la seva banda, Davi Pontes i Wallace Ferreira conceptualitzen la dansa com a forma d’autodefensa a Repertorio nº2 (dissabte 24 i dimenge 25).
Els curadors han demanat a Dana Michel que recuperi Yelow towel (estrenada el 2013). És una proposta com la de El volar de las luciérnagas (dijous 22 a les 22h) que denuncia el món colonial i prova de superar-lo. El cos com a element físic que es degrada pren d’exemple Ola Maciejewska a The second body (dissabte 24 i diumenge 25).
El Sâlmon també juga amb el sarcasme. La relació de l’art en viu amb la creació popular i massiva topen a Ambient Theatre fury (dijous 22 i divendres 23 al Mercat de les Flors). O bé, s’escenifiquen els acudits que es fan les persones que practiquen la llengua de signes de sords (Arbre sord, divendres 23). Cavaliers impurs, per la seva banda, delira amb un cabaret sense gènere i unes interpretacions insòlites (dissabte 24). Les actuacions es completen amb un cicle de conferències i pensament (que es programen al Macba i al Mercat de les Flors) i dues sessions musicals del col·lectiu Jokkoo (la matinada de diumenge 17 a l’Upload) i del grup Drakis (dissabte 24 a partir de les 23.30h a la Sala VOL).