festival literari
Barcelona acull el primer Crush Fest
La primera edició de l’autoanomenat primavera sound de la literatura, el Crush Fest, tindrà lloc a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona el cap de setmana del 16 i 17 de març. Hi participaran una cinquantena d’autors. Catalans, com ara Sònia Guillen, Mireia Lleó i Judith Espígol, de l’Estat espanyol, com ara Elena Armas, Laia López, Blue Jeans, Mercedes Ron, Inma Rubiales i Rebeca Stones, i autors internacionals, com ara Karen M. Macmanus, una autora que ha venut més de set milions de llibres a tot el món, i l’australiana també supervendes C.S. Pacat.
És un festival a l’entorn de la literatura Young Adult que és –amb els inevitables anglicismes– com s’anomenen les novel·les que tenen protagonistes que no superen els 25 anys. Els subgèneres poden ser variats (romàntica, thriller, fantasy, etcètera) i solen tocar temes pensants per a l’edat dels lectors i, en molts casos, dels mateixos autors, com ara la recerca de feina estable, haver patit abusos, tendència al suïcidi, bullying, la maternitat precoç i, entre d’altres, la superació de traumes de la infància que impedeixen el desenvolupament de la vida adulta.
Aquesta mena de literatura ja fa anys que es un fenomen a tot el món. Segons l’estudi del Comerç Interior del llibre 2022 de la Federació del Gremi d’Editors, aquest gènere ja representa el 17% de les vendes totals del sector, cosa que representa una facturació de 2.700 milions d’euros. Són els llibres juvenils que més es venen, darrera de Harry Potter.
L’espai natural de trobada i diàleg des lectors d’aquesta mena de llibres són les xarxes socials, és clar, però això no els ha impedit llegir amb golafreria el que escriuen els seus autors preferits als quals, molts, acaben venerant. Es poden fer cues fins i tot d’una nit sencera per aconseguir una foto o una selfie.
Per tot plegat es preveu una assistència al Crush Fest de 2.000 assistents diaris, tenint en compte que ja s’han venut més del 70% de les entrades. Durant el festival s’organitzaran de manera simultània presentacions de llibres, signatures, taules rodones, challenges, una festa de disfresses de temàtica literària, espais de socialització de lectors, tallers...
La Crush Fest l’ha organitzat l’start up Bookish, una empresa que va néixer a Barcelona el 2016 i que ofereix subscripcions literàries. La idea és donar a conèixer els millors llibres per al seu públic objectiu i, a més, organitzar altres experiències com les trobades amb els autors i clubs de lectura.
Bookish, a més, l’any passat també va apostar pels lectors més clàssics acostumats a anar a la llibreria física i va adquirir la llibreria Alibri de Barcelona, salvant-la del tancament imminent.