art
El ‘Bestiari’ de Carlos Casas porta a Venècia sons i imatges d’onze parcs naturals catalans
El pavelló català a la Biennal, comissariat per Filipa Ramos, parteix de la ‘Disputa de l’ase’ (1417) d’Anselm Turmeda i inclou sons d’elefants, ratpenats, dofins, serps, ases, cotorres i abelles
Els sons i les imatges d’onze parcs naturals de Catalunya han arribat aquest dijous a la 60a Exposició Internacional d’Art de la Biennal d’Art de Venècia (Itàlia) 2024, segons informa l’ACN. L’obra audiovisual i immersiva Bestiari de l’artista Carlos Casas (Barcelona, 1974), amb comissariat de Filipa Ramos i producció de l’Institut Ramon Llull, és la peça protagonista del pavelló català de la Biennal en el marc dels Eventi Collaterali. Es tracta d’un projecte on els visitants se submergeixen en un entorn hipnòtic de sons i imatges que emeten animals i criatures del paisatge natural i imaginari català. L’obra, que es podrà veure a Venècia fins el 24 de novembre, utilitza com a punt de partida el text medieval Disputa de l’ase escrit el 1471 per Anselm Turmeda, considerat, juntament amb Ramon Llull, un dels fundadors de la literatura catalana. El text explica la història d’un home que es troba sotmès a un judici per part d’una assemblea d’animals que li qüestiona la superioritat humana per sobre dels altres éssers. Reproduint els sons i les imatges de ratpenats, abelles, dofins, rucs, elefants i altres bèsties, Bestiari ret homenatge als animals parlants del text.
La majoria dels sons i imatges de Bestiari s’han gravat en 11 parcs o espais naturals protegits del territori català. Sobre aquest fet, Carlos Casas ha afirmat que “és clau documentar aquests paisatges per a futures generacions i ser testimoni d’aquests temps convulsos i de l’impacte que tenen en els nostres entorns. Per a mi el so és un contenidor i un canal per connectar amb l’afecte i, en última instància, per transformar les mentalitats que frenen el nostre progrés sostenible com a espècie.” També ha destacat la participació del reconegut especialista en so, Chris Watson, en alguns dels enregistraments.
Els parcs naturals i espais protegits del territori català on s’han dut a terme gravacions per Bestiari són: el Parc Natural del Delta de l’Ebre, el Parc Natural del Cadí-Moixeró, el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter, el Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, la Reserva Natural de Mas de Melons i Secans de Lleida, l’Espai Natural Protegit de la Serra del Montsec, l’Espai Natural Protegit de la Serra de Boumort, la Reserva Nacional de Caça de Boumort, el Parc Natural de l’Alt Pirineu i Parc Natural del Cap de Creus. Els rodatges s’han fet gràcies a la col·laboració dels responsables i els equips del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya i de l’Àrea d’Espais Naturals i Infraestructura Verda de la Diputació de Barcelona.
La proposta curatorial de Filipa Ramos es fa ressò del tema de la Biennal d’Art 2024, Foreigners Everywhere (Estrangers a tot arreu), comissariada per Adriano Pedrosa, i va més enllà d’una visió antropocèntrica per incloure-hi el món natural. Segons Ramos, “Bestiari parla al present, invocant l’ecologia i la intel·ligència de la naturalesa: imaginant maneres de viure en harmonia amb el món que ens envolta i reforçant la importància de les perspectives múltiples. El projecte proposa Catalunya com un territori on és possible un compromís conciliador i no antropocèntric amb el món; un món que ens permeti imaginar un futur diferent per a les relacions amb les altres espècies a través del so i de les imatges”.