Cinema

Sèries

Carles Porta revifa el conte a la vora del foc de ‘Tor’, amb una sèrie i un llibre

Carles Porta és actualment la figura més emblemàtica del gènere de la crònica negra. S’ha forjat aquest mèrit després de llaurar una carrera periodística llarga i intensa, culminada amb èxits sonats com ara el programa radiofònic Crims, encara més mediatitzat amb la corresponent sèrie de TV3, que ara també ha adaptat Movistar+. Porta, que va fer-se un nom l’any 1997 quan va emetre la investigació dels crims comesos a Tor en el programa 30 minuts, en el que va ser un dels més vistos de la història de TV3, ara revisa el cas per compartir novament amb els espectadors (i els lectors amb un llibre) tot el que ha aconseguit esbrinar des d’aleshores.

La plataforma 3Cat i TV3 estrenaran dilluns Tor, la nova sèrie escrita i dirigida per Carles Porta, que, a través de vuit capítols, exposa els fets tràgics que es van viure en aquest poble de 13 cases del Pallars Sobirà, on van morir assassinades tres persones. Ho fa amb una producció ambiciosa, en què es noten els recursos i mitjans tècnics (imatges amb drons, maquetes animades, la banda sonora de Roger Mas...), tot per vestir una història que es remunta a cent anys de picabaralles, contraban, buscavides, cases cremades, jueus desapareguts i assassinats.

Ingredients que Carles Porta cuina a foc lent i narra com si fos un conte (inquietant) a la vora del foc. “La sèrie ho té tot, és una metàfora de la humanitat amb el que és bo i el que és dolent. Són vuit capítols, cadascun únic. La pressió de tot el que fem és molt alta i Tor, en especial, és un repte molt gran. Serà una sèrie absolutament irrepetible. Penseu que tenim 190 hores de metratge, que s’han de convertir en aquestes vuit hores de la sèrie gràcies a tot el meu equip, i fer que enganxi, que tingui el nivell de qualitat que s’espera. I sense la gent de Tor, sense els protagonistes, que són increïbles i impossibles d’inventar, tampoc no hi hauria història”, va declarar Carles Porta en la presentació del primer episodi.

També, perquè quedi clar, el periodista lleidatà i gironí d’adopció vol aclarir: “Tor no és Crims. És Tor. Volem que sigui un segell propi”, remarca.

El primer capítol, titulat Un cadàver a Tor, arrenca el 30 de juliol del 1995 quan Josep Montané, Sansa, apareix mort a casa seva, a Tor. Feia cinc mesos que el jutge de Tremp l’havia fet amo únic de tota la muntanya, fet que no havia agradat gens a la resta de copropietaris, les 13 famílies que tenien casa al poble. El cadàver el troben dos hippies i de seguida apunten Miquel Aguilera com a autor del crim perquè diuen que l’havien sentit com amenaçava Sansa de mort. Aguilera vivia amb la víctima, i li feia de guardaespatlles, fins que Sansa el va voler fer fora de casa seva. Miquel Aguilera va matar Sansa?

Concebut com un joc del Cluedo, perquè l’espectador vagi confeccionant les seves pròpies conjectures, la sèrie incorpora un element molt particular i enginyós: una maqueta. Ho explica acuradament el mateix Porta: “La maqueta està entre la realitat i el conte. Els ninos de la maqueta són un personatge més de la història. El foc també simbolitza el fet de narrar un conte (a la vora del foc). La banda sonora, amb veu de Roger Mas, ajuda molt, crea un clima increïble. És una suma d’elements petits que acaben tenint un paper gran.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.