Música

música

L’Auditori indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura

L’Auditori ha presentat la temporada 2024-2025, que indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura al llarg del temps. Amb el títol (Contra) Natura s’han programat més de 500 concerts, 6 festivals, 15 estrenes absolutes i 18 de nacionals. La temporada arriba amb grans noms del circuit internacional, com els germans Renaud i Gautier Capuçon, els pianistes Lucas Debargue i Leif Ove Andsnes, els violinistes Frank Peter Zimmermann, Daniel Hope i el vioncel·lista Steven Isserlis.

Pel que fa a l’OBC –dirigida pel mestre Ludovic Morlot– presenta obres icòniques com ara Alpina, de Strauss, la Pastoral, de Beethoven, i La mer, de Debussy. Stephanie Childress iniciarà la temporada com a principal directora convidada.

La nova temporada de L’Auditori conforma la segona part del relat artístic en forma de díptic que va encetar amb Poder o revolta. La proposta reflexiona sobre la relació entre la creació artística humana i la natura, un binomi explorat des de l’antiguitat fins als nostres dies. L’equipament aborda aquesta relació des de dues vessants: la natura com a font d’inspiració i la creixent distància entre l’ésser humà i la natura.

La programació de l’OBC estarà plena de grans peces relacionades amb la natura, com la la primera simfonia Tità, de Mahler, la cinquena simfonia de Sibelius i les obres ja citades de Beethoven, Debussy i Strauss. També es donarà continuïtat al projecte de Ravel amb les interpretacions del seu ballet complet Daphnis et Chloé i l’òpera L’heure espagnole. A més, l’OBC té previst estrenar, juntament amb la soprano Anna Prohaska, l’obra Dream Requiem, de Rufus Wainwright.

L’orquestra convidarà alguns dels artistes més rellevants del circuit nacional i internacional actual com els violinistes Renaud Capuçon i Frank Peter Zimmermann, els violoncel·listes Julia Hagen i Gautier Capuçon, els pianistes Jan Lisiecki, Albert Cano Smit i Leif ove Andsnes, i grans veus com Fleur Barron, Nicky Spence, Alexandra Loewe i Sílvia Pérez-Cruz.

Pel que fa a la internacionalització, l’OBC serà al famós festival de Pasqua d’Aix-en­ Provence i a l’Auditorium de Lyon. A l’estiu, s’ha programat una segona sortida per tocar a la sala Concertgebouw d’Amsterdam.

Després de l’èxit de la primera edició, L’Auditori torna a programar quatre Tast d’Orquestra, un cicle per acostar les obres simfòniques a tots els públics i on cada sessió està plantejada com una unitat que presenta una gran obra precedida per una peça dramatitzada, a càrrec de la companyia lndi Gest de Jordi Oriol, que ajuda a contextualitzar-la en el seu moment històric i musical.

La Banda Municipal de Barcelona (BMB) vol intensificar el projecte d’identitat artística. Per fer­ ho, retrà homenatge a una de les figures que va convertir l’orquestra de vents en un vehicle per l’expressió artística al més alt nivell i del que, el 2025, se celebra el 90 aniversari del seu naixement: Amando Blanquer Ponsoda. En la mateixa línia, es vol commemorar el primer centenari de la mort de Puccini i els 150 anys de la mort de Bizet.

La nova temporada de la BMB comptarà amb obres tan emblemàtiques com ara Pinni di Roma, d’Ottorino Respigui, la Suite Empordanesa, de Juli Garreta, i Pangea, d’Abraham Cupeiro.

La nova creació

L’aposta per la nova creació continuarà sent una constant amb l’estrena de partitures d’autors com José M. Sánchez-Verdú, David Moliner, Pacho Flores, Eduardo Betes i Ricardo Mollá. Un moment especial serà el 23 de març de 2025, quan es commemorarà el centenari del concert en què Richard Strauss va dirigir la BMB a la plaça Sant Jaume. Aquell fet, que va donar una foto per a la posteritat, es recordarà tornant a interpretar Mort i transfiguració i amb l’estrena de Barcelona 1925, d’Eduard Betes.

Tot això, de la mà del director titular José R. Pascual-Vilaplana, que enguany compartirà direcció amb mestres com ara Mallory Thompson, Jordi Francés, Marcel Ortega i Salvador Brotons.

De la mà d’lbercamera, L’Auditori serà l’amfitrió d’algunes de les grans orquestres del circuit internacional, com ara l’Orquestra Filharmonica de Helsinki i l’Orquestra Simfònica de Viena.

Pel que fa a la programació de música de Cambra, destaca la 3a Biennal de Quartets de Barcelona que se celebrarà aquesta tardor. S’hi podran trobar obres del repertori més canònic de compositors com ara Haydn, Beethoven i Brahms. El plat fort serà la nova creació amb compositors com ara Caroline Shaw, Judith Weir, Krzysztof Penderecki i José Río-Pareja. Tot això interpretat per formacions de gran renom, com ara el Quartet Tacaks, Quartet Gerhard, Quatuor Modigliani i Apollon Musagete Quartet.

A més, el cicle Intocables –que convida grans solistes de renom internacional que normalment acompanyen l’OBC– programarà cinc concerts d’artistes de referencia com ara Janine Jansen, acompanyada del pianista Denis Kozhukin, i el violinista Augustin Hadelich. Tornarà també el Festival Emergents, l’esdeveniment dedicat als joves talents d’aquí i d’arreu que permet descobrir les figures que ompliran els escenaris deis propers anys.

Un any més, en la varietat de propostes que abraça L’Auditori, la música antiga hi tindrà un pes important. El mestre Jordi Savall, dins el cicle El so original, continuarà indagant en la interpretació historicista del gran romanticisme, amb Schumann, Schubert i Bruckner, i hi afegirà una interpretació de la Missa en Do menor, de Mozart.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.