Cultura
Portabella estrena 'Vampir' 38 anys després que Franco li ho impedís
Cinema
Pere Portabella, avantguardista i cineasta, estrena aquest dijous al cinema, 38 anys després de ser rodada, Vampir-cuadecuc, la qual va ser projectada el 1972 al Moma novaiorquès, a on hi no va poder assistir perquè la dictadura li va impedir sortir del país.
La història de Vampir-Cuadecuc, que es projectarà a les sales Verdi de Madrid i Barcelona, és un exemple de conflicte històric en què s'acaba imposant el projecte artístic a l'arbitrarietat política.Pere Portabella ha sigut productor de pel·lícules com Los golfos de Carlos Saura, El cochecito de Marco Ferreri i Viridiana de Luis Buñuel. L'any 1972, amb 45 anys, comptava amb un projecte per fer un film sobre la pel·lícula El Conde Drácula de Jess Franco i una càmera de 16 mm, a més d'un bon domini del llenguatge cinematogràfic i una postura opositora al règim franquista.
El resultat va ser Vampir-Cuadecuc, cinema d'avantguarda al marge de la indústria del règim, en blanc i negre, sense diàlegs, amb so de Carles Santos, que crea atmosferes i imatges poètiques.
"És un Dràcula híbrid, rar, poèticament més potent que el de Jess però d'una maldat menor. Vaig fer una peça sobre el seu rodatge, però és una pel·lícula en si mateixa", explica Portabella, "molt content" per l'estrena del seu film a l'Estat.
Abans de la projecció de Vampir al Moma, també es va projectar a Cannes després de treure el film clandestinament d'Espanya, on mai va veure la llum durant el franquisme.
La història de Vampir-Cuadecuc, que es projectarà a les sales Verdi de Madrid i Barcelona, és un exemple de conflicte històric en què s'acaba imposant el projecte artístic a l'arbitrarietat política.Pere Portabella ha sigut productor de pel·lícules com Los golfos de Carlos Saura, El cochecito de Marco Ferreri i Viridiana de Luis Buñuel. L'any 1972, amb 45 anys, comptava amb un projecte per fer un film sobre la pel·lícula El Conde Drácula de Jess Franco i una càmera de 16 mm, a més d'un bon domini del llenguatge cinematogràfic i una postura opositora al règim franquista.
El resultat va ser Vampir-Cuadecuc, cinema d'avantguarda al marge de la indústria del règim, en blanc i negre, sense diàlegs, amb so de Carles Santos, que crea atmosferes i imatges poètiques.
"És un Dràcula híbrid, rar, poèticament més potent que el de Jess però d'una maldat menor. Vaig fer una peça sobre el seu rodatge, però és una pel·lícula en si mateixa", explica Portabella, "molt content" per l'estrena del seu film a l'Estat.
Abans de la projecció de Vampir al Moma, també es va projectar a Cannes després de treure el film clandestinament d'Espanya, on mai va veure la llum durant el franquisme.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.