cultura
Acaba la restauració dels històrics quatre tinglados del moll Oriental del Port
La rehabilitació, iniciada el març de 2023, ha tingut un cost de 7,3 milions d’euros
Els quatre edificis tindran usos culturals i 3 d’ells un paper important dins l’organització de la Copa Amèrica
La restauració dels quatre tinglados del moll Oriental del Port de Barcelona ha finalitzat, i s’han presentat aquest matí. Són edificis històrics amb més de 100 anys d’antiguitat que s’han rehabilitat per a acollir actes i esdeveniments culturals. Els treballs s’han completat a punt per a l’inici de la Copa Amèrica, durant la celebració de la qual tres d’ells funcionaran com a punt de trobada per a la Comunitat Portuària i l’últim serà l’estació marítima del nou bus nàutic. Els tinglados seran gestionats i comercialitzats per la gerència urbanística Port Vell, sota la marca TINGLADOS, per atreure activitat cultural d’alt valor al port, reforçant la vocació del Port Vell d’esdevenir un espai de cultura.
Història
Els tinglados del moll Oriental es van construir a inicis del segle XX per donar resposta a les necessitats sorgides arran del desenvolupament industrial de principis de segle que va coincidir amb una gran ampliació del Port de Barcelona. Obra de l’enginyer de Camins, Canals i Ports, Julio Valdés y Humarán, els va dotar d’unes façanes decorades de forma singular i es van destinar a oficines, magatzems i taller dels dics flotants.El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha explicat que “la rehabilitació d’aquests edificis suposa un nou pas endavant en el compromís per preservar el patrimoni i obrir a la ciutadania més espais del Port Vell“. També ha afegit que “estem col·laborant amb el Departament de Cultura de la Generalitat per omplir els tres tinglados d’art i cultura, un cop passada la Copa Amèrica”. El director de Port Vell, David Pino, ha estat l’encarregat de mostrar la nova imatge corporativa, els noms i els usos dels tinglados; i Gemma Peñalver, directora de l’obra, ha donat detalls de l’actuació. La consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga, així com de la primera tinent d’Alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet també hi han assistit.
Les obres de restauració, iniciades el març de 2023, han tingut un cost de 7,3 milions d’euros i han consistit en una reforma integral dels quatre edificis executada per una UTE formada per les empreses Copisa, Constructora Pirenaica i Natur System. Els edificis s’han batejat fent referència als seus usos originals. Així, un es diu La Carbonera ja que va funcionar durant molts anys com a magatzem de carbó i per a dipòsit de bots i embarcacions menors, i els altres s’anomenen: La Fusteria i El Taller respectivament. El darrer és un edifici més petit que serà l’estació marítima del nou bus nàutic. Mantenint l’estètica original, s’ha buscat una integració entre ells que permetés un ús multifuncional del conjunt. Dos dels edificis, originalment independents, s’han unit amb uns pòrtics amb la fusta i el ferro com a protagonistes, que donaran la benvinguda als visitants i permetran l’entrada i la distribució en funció de l’esdeveniment.
Els treballs també han renovat completament les cobertes i els forjats, reforçant alhora l’estructura i la cimentació de les torres ubicades als seus extrems. També se n’han renovat les instal·lacions, posant-les al dia en l’àmbit normatiu, amb l’objectiu de dotar-les de la màxima versatilitat de cara al futur.
Part de la transformació del Port Vell
La restauració d’aquests edificis s’emmarca en la transformació del Port Vell i coincideix amb els preparatius per a la celebració de la Copa Amèrica. El Port de Barcelona, així com els diversos concessionaris amb presència al Port Vell, estan executant una vintena d’actuacions que, amb una inversió de 120 milions d’euros, modificaran la fesomia de l’àrea més ciutadana del Port de Barcelona, dotant-la de nous espais i de nous serveis.