Cinema
Olivier Nakache
Director de cinema
“Els francesos som un poble que sovint estem en contra”
Director amb Éric Toledano d’‘Intocable’, els dos cineastes estrenen ara la sàtira sobre l’activisme ecologista ‘Un año difícil’
“Potser ve de la Revolució Francesa, però tothom té la paraula, tothom és escoltat i el dret de vaga s’utilitza molt”
Aquesta època és molt moguda. Hi ha un frenesí després de la covid que hem volgut reflectir
A més de guanyar mundials de futbol, els francesos també són un referent en l’activisme polític i social, les manifestacions i les revoltes. Olivier Nakache (Suresnes, 1973) i el seu company habitual al cinema, Éric Toledano, codirigeixen la sàtira sobre l’activisme ecologista Un año difícil . Directors d’Intocable, l’èxit de taquilla més gran de la història del cinema francès, estrenen aquest nou film que parla també del sobreendeutament que pateix molta gent. El film es va presentar en el BCN Film Fest i vam poder entrevistar Olivier Nakache.
És una pel·lícula nascuda en el confinament. Com hi van influir, el fet d’estar tancats i aquestes imatges mai vistes de ciutats buides?
Evidentment hi ha una influència, perquè aquestes imatges eren increïbles: veure ciutats buides, sense persones, sense habitants, sense ciutadans, com si fossin cases o apartaments de mostra... Volíem parlar del consumisme, i hi hem afegit aquest tema del canvi climàtic. Els dos temes es van fusionar durant la crisi de la covid, que és quan escrivíem aquesta pel·lícula. Un dia vam veure una imatge increïble. A la plaça de la Concòrdia, a París, hi havia senglars que hi corrien, i aquesta imatge ens va marcar molt.
Una altra espurna d’aquest projecte són imatges de protestes contra el Black Friday.
De fet va ser més que una espurna. Éric Toledano i jo ens vam trobar enmig d’un Black Friday, amb uns militants que impedien que la gent entrés a les botigues, i vam voler conèixer els dos bàndols, els que hi volien entrar i els que els ho volien impedir. I vam dir, “mira, aquí hi ha una zona de fricció que pot ser interessant per a la nostra propera pel·lícula”.
No sé si ens en són conscients, però els francesos són un referent mundial de la protesta, igual que del futbol.
És cert, som un poble que sovint fa vaga, sovint es manifesta, sovint estem en contra. La gent que està pel carrer està en contra, de vegades no saben gairebé de què. De tant en tant això bloqueja el país, però d’aquest col·lapse després en surten coses. Hi ha hagut crisis difícils, com la de les armilles grogues, però és cert que a França –potser ve de la Revolució Francesa– tothom té la paraula, tothom és escoltat i el dret de vaga s’utilitza molt.
Parlen del sobreendeutament, de gent que s’endeuta fins a nivells inimaginables. Té un punt absurd, demencial...
Sí, és demencial, i ens adonem que hi ha moltíssima gent que viu en aquesta situació: no vius al carrer, però et costa arribar a final de mes i aquesta franja no es té en compte. De fet, en els tallers d’educació pressupostària com els que surten a la pel·lícula vam conèixer gent que tenia dificultats per gestionar la pressió social i el fet d’estar sempre amb el cap sota l’aigua. Ens va preocupar, realment, i ens va interessar seguir la trajectòria de gent que sovint ha de fer dues o tres feines per poder cobrir les necessitats. Amb el guió vam arribar més enllà, perquè veiem aquests personatges que fan una mica d’embolics.
Pel tema que plantegeu podrien haver fet un drama. Per què opteu per la comèdia?
De fet, no vam escollir una comèdia, és la nostra manera d’expressar-nos. És cert que hagués pogut ser un drama, i de fet ja hi ha hagut drames que parlen del sobreendeutament a França, però la nostra manera natural d’expressar-nos és a través de la comèdia. Fem una aposta, ens diem: «Podrem parlar d’aquests temes amb humor?» I intentem fer-ho, però de totes maneres tampoc sabem fer-ho d’altra manera.
Els protagonistes són hiperactius i es mouen en un entorn que també és molt dinàmic.
Sí, sí, exactament. Vam pensar molt en el moviment quan vam fer la pel·lícula. De fet, la pel·lícula està escrita i muntada immediatament. I no vam utilitzar trípodes, perquè aquesta època tenim la sensació que és molt enèrgica, molt moguda, i teníem ganes que en la pel·lícula es reflectís aquesta sensació dinàmica, fins al final. Hi ha un frenesí, després de la pausa obligatòria de la covid, que hem volgut reflectir a la pel·lícula, fins i tot en la manera de filmar.
Han rodat amb activistes reals?
Sí, els activistes que surten a la pel·lícula ho són de veritat. Sovint ens agrada acostar la ficció i la realitat. No volem fer documentals, volem fer pel·lícules, però ens agrada encreuar els dos mons. Sabem que això té un impacte en la gent; per tant, vam demanar a activistes de veritat d’una associació que es diu Extension Rébellion que ens acompanyessin, i això dona més realitat a la pel·lícula.
Sorprèn molt la data que doneu: el sector financer francès inverteix 195.000 milions d’euros en combustibles fòssils.
Sí, la xifra és certa, no ens hem inventat res. La paradoxa sempre és allà, és una pel·lícula amb moltes paradoxes. Sabem que els governs han de gestionar les finances mundials i del país i alhora es proposen reduir el balanç carboni. Fa la sensació que els polítics estan al corrent, saben que han de reduir el carboni en l’aire, però això suposa aplicar lleis restrictives a les grans empreses. Estan en aquest combat i és difícil.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.