Arts escèniques

ARTS ESCÈNIQUES

Dansa europea congelada

  • Sam Louwyck en l'arrencada del muntatge SABINE GREPPO/PEEPING TOM.
  • VÍDEO: Un instant de la coreografia congelada de la companyia belgocatalana.

Peeping Tom és una companyia de dansa que construeix, habitualment, atmosferes inquietants (que es desactiven, puntualment, amb tocs d’escapisme i d’humor). Ara, ha decidit apagar preventivament el moviment, com qui estalvia aigua a conseqüència de la sequera. Congelen la dansa, potser per a projectes futurs, en època de desglaç. Desarma comprovar que els intèrprets cedeixen els seus trumfos per acabar parlant de les seves contradiccions com a personatges i actors, el difícil equilibri entre la vida d’artista i la vida personal.

S 62°58’, W 60°39’ situa el públic (i els intèrprets) en un paisatge sòrdid, d’aparent incomoditat. En realitat, serà només un decorat des d’on disparar un dispositiu sobre la tragicomèdia d’actuar. Posar ànima als personatges resta temps per viure amb la pròpia família. L’escenari esdevé l’espai catàrtic de confessions, d’emmirallaments, de contradiccions, de troballes i de desacords. Si el director Franck Chartier castiga Romeu Runa, un primer actor, a fer d’iceberg durant un tram de la peça (avisa que té un monòleg imponent), el debutant Chey Jurado reclama que vol més dansa en la proposta, que se sent desaprofitat com un estaquirot a la piscineta tapada per capes de porexpan que simulen capes de gel, en el teòric descans dels Peeping Tom. Tots els ballarins mostren les seves excentricitats, obsessius i vulnerables. (I no desvetllarem la bomba final.)

És cert que deixar de ballar no desarma les interpretacions dels actors, que van traginant amunt i avall en un vaixell encallat enmig de l’Antàrtida. La Decepció (el nom de l’illa que localitza les coordenades del títol) no és només d’instint de supervivència física, sinó de defalliment espiritual. Sorprenentment, en la quietud i arrossegar de peus hi ha una intensitat que sintonitza amb els moviments que juguen a exhibir cada articulació humana, com si fossin autòmats que es queden sense corda. Peeping Tom no balla. Però manté la tensió del cos d’uns personatges portats al límit. Són productes congelats europeus, que no perden els seus valuosos atributs.

S 62°58’, W 60°39’
Companyia: Peeping Tom Intèrprets: Marie Gyselbrecht, Chey Jurado, Lauren Langlois/Yi-Chun Liu, Sam Louwyck, Romeu Runa, Dirk Boelens, amb la col·laboració d’Eurudike De Beul
Dimecres, 5 de juny (fins al 16), a la Sala Gran del TNC


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MÚSICA

Gilberto Santa Rosa: la salsa autèntica

sant feliu de guíxols
Anna Rosa Cisquella, Joan Lluís Bozzo, Miquel Periel
el "triumvirat" històric de Dagoll Dagom

“No trobaràs cap Netflix que els interessi "La memòria dels Cargols”

Barcelona
Música

Els interludis florals d’Orella d’Ós

matadepera
música

El Cruïlla obre quatre dies de música i comèdia al Parc del Fòrum

barcelona
cultura

L’antiga muralla medieval de Sant Francesc de Valls rep 2,8 milions dels fons europeus

valls
crònica

El lloc ideal perquè parlin i cantin les iaies

VILAÜR
música i salut

Els projectes ‘Vibrem’ i ‘A tocar’ utilitzen la música com element terapèutic

Girona
Cultura

Mor Bruno Zanin, protagonista d’‘Amarcord’ (1973) de Federico Fellini

ARTS ESCÈNIQUES

Núria Plana, nova directora de l’Institut del Teatre