Música

Crítica

Molt soroll per no res

El darrer concert de la Temporada 2023-2024 de la Franz Schubert Filharmonia va ser una aposta en tota regla per la que, en alguns cercles, es coneix com a Nova Música Clàssica, una denominació tan imprecisa com clarificant per qualificar unes composicions que cerquen més l’emocionalitat i l’efectisme sonor que no la materialització d’una voluntat expressiva, conseqüència directa d’una necessitat interior. Dins d’aquesta tipologia hi trobem un gran nombre de compositors posicionats dins el món de la música cinematogràfica com ara el compositor Arnau Bataller (Alzira, 1974), de qui se’ns va presentar les seves Reminiscències de llum, carregades de textures, efectes harmònics, verticalitat i atmosferes oníriques que van preludiar el plat fort de la vetllada: The Four Seasons Recomposed de Max Richter (Hamelín, 1966). Escoltades ja a Barcelona dins la temporada de l’OBC, l’any 2017, amb el violinista Daniel Hope, el projecte orquestral que dirigeix Tomàs Grau va apostar per Sayaka Shoji com a violinista i directora per oferir una versió electritzant i magnètica que va satisfer intensament al públic que va omplir el Palau. Sense negar la bona feina d’empastament i unitat sonora en el conjunt de cordes, amb gran complicitat entre Shoji amb el concertino Christian Torres i el cap de violoncels Bruno Hurtado, la gran pregunta és: què aporta la reescriptura de Richter a una obra canònica com ho són les celebèrrimes Quatre Estacions d’Antonio Vivaldi (1678-1741)? La resposta radica en la necessitat d’una audició pròxima a una experiència de meditació new age que, parafrasejant André Gide, acaba sent profunda en la seva superficialitat. Sense negar que es va escoltar un bon concert amb moments de gran intensitat i bellesa, no és menys veritat que també va ratificar l’interès, almenys per aquest cronista, d’aquesta tipologia de música: molt soroll per no res. Potser sigui aquesta la seva raó de ser.

Sayaka Shoji i Franz Schubert Filharmonia
Palau de la Música, 11 de juny


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

La Torre modernista Mossèn Tor celebra el seu centenari

CAMPDEVÀNOL
girona

Carolina Maria de Jesús: la veu de les ‘faveles’ al Pepe Sales

girona
música

Júlia Ensesa, sola i sense por

girona
música

Adrià Puntí canta a la Cellera durant gairebé tres hores, a l’escenari i entre el públic

la cellera de ter
llibres

Harari radiografia el poder de la informació i la IA

barcelona
art

Francesc Domingo, l’artista bandejat per no ser burgès i per defensar Catalunya

barcelona
ARTS EN VIU

El Molino insisteix a oferir sopar i copes, ara, amb música en directe

BARCELONA
Montse Frisach
Periodista i crítica d’art

“L’art català no s’ha venut suficientment bé al món”

Barcelona
cinema

‘Polvo serán’ de Carlos Marqués-Marcet, premiada al Festival de Toronto

Barcelona