Arts escèniques

ARTS EN VIU

Rècord: Barcelona supera els tres milions d’espectadors

Les arts en viu estan disparades com un coet. A Barcelona, d’1,6 milions de ciutadans s’han superat els tres milions de butaques en una temporada (3.020.710 espectadors), demostra l’estudi d’Adetca, que anualment es presenta en l’inici del curs. La recaptació, que l’any anterior ja havia estat de rècord (85 milions) ha pujat fins al 92 milions la temporada 2023/24.

Els espectacles més vistos coincideixen, com és habitual, amb els que tenen les sales de més aforament i durant més temps. Nada es imposible, d’El Mago Pop (204.473 espectadors), continua sent el gran ganxo amb què es reforcen les dades positives dels últims cursos. Entra al pòdium The producers, amb un 52% d’ocupació al Tívoli (109.964 espectadors), i la comèdia, en català, Escape Room 2 (96.846 espectadors), que ha estat l’èxit al Teatre Condal i que tornarà a estar en cartell del 20 de setembre al 13 d’octubre. La veritat és que els auguris per a aquesta temporada són molt bons, amb un Mar i cel que té ja unes 150.000 entrades venudes abans de l’estrena. També és cert que serà difícil que augmenti l’ocupació d’El Mago Pop (99%) al Victòria. Aquest any s’ha batut rècord també amb el nombre de funcions (13.055) de 1.235 títols diferents.

Els tres milions d’espectadors és una xifra icònica rècord, que es perseguia des que, el 2000, es va arribar als milions. La tendència es va truncar amb la crisi i del 2012, les retallades de l’administració a Cultura i els increments d’IVA del ministre Montoro. Ahir la presidenta d’Adetca, Isabel Vidal, va cedir l’honor a Daniel Martínez (l’artífex de la fundació de l’entitat i del seu engranatge i creixement) perquè es tragués “l’espina”. Per Martínez, aquesta fita no és cap miratge, sinó el resultat d’un treball constant compartit i que no es reprodueix enlloc més a Europa. El sistema Barcelona funciona. Des que fa 32 anys es va fundar Adetca, s’ha treballat per compartir informació entre el teatre públic i el privat i buscar solucions conjuntes al sector. Com deia ahir Jordi Martí, avui secretari d’estat del Ministeri de Cultura, respon a aquella inquietud que té la ciutat i que sap que només la resoldrà si la impulsa ella mateixa. Per Martí, no és forassenyat pensar ja en la fita dels quatre milions.

La salut del català, a l’escena

És cert, com diu l’actual presidenta d’Adetca, Isabel Vidal, que el català es defensa molt bé quant a nombre de produccions en català als teatres de Barcelona (65%), al llarg de la temporada, en relació amb altres disciplines com ara el cinema. També bona part de les obres es representen en català perquè s’hi han escrit originalment o bé perquè s’han traduït (39%). Però, com l’any passat, els espectadors d’espectacles en castellà han superat el públic d’espectacles en català. Fins ara, s’havia atribuït aquest major públic en castellà al fet que els grans musicals es feien, principalment, en castellà. La dada es manté per segon any, tot i que l’assistència als musicals ha baixat un 9%. Significa, doncs, que els textos dramàtics i còmics en castellà estan augmentant a la cartellera general, tot i que continuen sent minoria en l’absolut. La política del Departament de Cultura, impulsant musicals en català de gran format (El dia de la marmota, que dirigirà Àngel Llàcer a partir del desembre al Coliseum) substituirà les produccions que la productora Nostromo Live plantava al Tívoli, com The producers, La jaula de las locas i Cantando bajo la lluvia. Aquest curs, en canvi, amb Ànima al TNC, El fil invisible al Goya, 30 anys lluny de Broadway, o el comiat de Mar i cel, la presència de musicals en català dominarà l’oferta. Tot i això, el Grup Balañà porta els musicals de l’Estat espanyol Priscilla, Chicago al Teatre Tívoli i Six, the musical al Coliseum. A l’Apolo continuen produccions de Beon Entertainment: El médico, el musical i Forever Van Gogh.

El rànquing dels més taquillers 2023/24

Teatres amb més espectadors:

Victòria: 297.968 espect.

Coliseum: 235.401

Liceu: 215.388

Tívoli: 207.985

Poliorama: 170.921

Teatres amb més espectadors, de menys de 200 butaques d’aforament:

Sala Ars: Teatre BCN 46.942 espect.

Espai Texas: 41.727

Teatreneu:17.266

Tantarantana: 13.732

Golem’s: 13.320

Espectacles amb més públic de pagament:

Mago Pop: 199.168 espect.

‘The producers’: 100.392

‘Escape Room 2’: 95.839

‘Improshow’: 94.132

‘Chicos del coro’: 70.440

Espectacles amb més públic (menys de 200 butaques d’aforament):

‘Fairfly’: 6.707 espect.

‘No et vesteixis...’: 9.023

‘Austràlia’: 7.442

‘69, la comedia’: 5.691

‘Ellas y ellos’: 4.722

El català a l’escena (en percentatges):

Producció catalana: 65%

Autoria catalana: 54%

Espectacles per idioma:

- en català: 39%

- en castellà: 30%

- sense text: 14%

- altres llengües: 10%

- bilingües: 6%

Espectadors per idioma:

- en català: 1.218.293 (40%)

- en cast: 1.233.442 (41%)

- altres llengües: 11%

- sense text: 5%

- bilingües: 3%



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia