FESTIVAL
Clàssics convoca literatura, dansa, música i teatre entorn de la Natura
Boixaderas inicia el festival amb textos de Rousseau i la seva percepció que l’home era bo per naturalesa
Una vintena d’accions viagen pel TNC, Sala Beckett, CCCB, Jardí Botànic o Hivernacle
La directora del festival Clàssics, Sira Abenoza, ha convocat els creadors a fer una reflexió artística sobre la Natura. Durant dos mesos, es prodiguen una vintena d’activitats a Barcelona, començant per la tesi de Rousseau que, en l’estat natural l’home és bo per naturalesa. És quan se socialitza, que s’engendrà la seva maldat. Jordi Boixaderas llegirà textos de Rousseau el 24 d’octubre al vestíbul del CCCB.
El mèrit de Clàssics és que convoca artistes com Perejaume, Carlota Gurt, Sol Picó, Albert Sánchez Piñol, Oriol Vilapuig, Blanca Llum Vidal, Maria Callís, Joana Gomila i Tarta Relena (clouen el festival en un concert a l’Hivernacle el 21 de desembre) en un desplegable d’accions que es realitzen al TNC (Els Meus Clàssics), Sala Beckett (Diàlegs); La Gleva (Les Bacants es representarà del 30 d’octubre al 12 de desembre) o el CCCB (Les filles de Lilit, un compendi de quatre coreografies estrenat al Dansàneu).
L’objectiu de Clàssics és reivindicar el paper dels pensadors, tot reinterpretant-los al present. Si hi ha algun autor que ha experimentat amb la Natura va ser H.D. Thoreau (va decidir viure dos anys al bosc en una cabana que es va fer ell mateix, a Massachusetts). L’actor Cuevas en rellegirà fragments de la seva obra en un passi doble al Jardí Botànic (7 i 8 de desembre), després d’haver-ne fet lectura a La Planeta el 26 de novembre, dins del Temporada Alta. També al Botànic la companyia Pagans representa Paraules que trenquen ossos (Premis de la Crítica en arts de carrer del 2020), un itinerari en què juguen amb la tecnologia per imaginar la força dels arbres.
Perejaume, un altre autor molt vinculat a la Natura, presentarà L’escrita (un riu que neix als estanys de Sant Maurici i de Peguera) al dipòsit de les aigües modernista, acompanyat de Sílvia Bel, Arnau Obiols, Neus Borrell i Sergi Castellà. Ferran Dordal dirigeix les quatre sessions El meu clàssic, que impulsa la Institució de les Lletres Catalanes, ara dins del festival. Es rellegiran i comentaran Aurora Bertrana (22 d’octubre), Vicent Andrés Estellés (5 de novembre); Joana Raspall (12 de novembre) i Jacint Verdaguer (17 de novembre). Són sessions irrepetibles en què s’alterna la paraula llegida amb la música i els comentaris que elaboren un relat sobre cada autor i la Natura. A la Beckett, es repeteixen els diàlegs entre escriptors i experts en literatura. Blanca Llum Vidal serà a la sessió de Frankenstein (5 de novembre), Albert Sánchez-Piñol al Robinson Crusoe (12 de novembre); Inés Macpherson a El nom del món és bosc (19 novembre) i Borja Bagunyà a L’Odissea (26 de novembre).
Les Bacants, 14 passis
Albert Arribas (Premi de la Crítica 2023 a espectacle de petit format per El gos) dirigirà Les Bacants d’Eurípides, amb Màrcia Cisteró, Antònia Jaume i Marta Ossó. És l’espectacle que disposa de més funcions de Clàssics, fins a 14 passis (previstos dimecres i dijous). Les filles de Lilit, finalment, parteix de la maledicció de les bruixes, a partir d’una selecció de textos de Carlota Gurt i amb música de Barcelona Art Orchestra. Raquel Gualtero (arran del personatge mític de Lilit, la dona d’Adam); Anna Hierro (sobre Medea), Sonia Gómez (ballant textos de dos monjos sobre la inquisició) i Sol Picó (amb la transformació d’Orlando) apunten quatre trobades de dones amb la Natura.
Empúries, residència artística
Per primer cop s’utilitzarà Museu d’Arqueologia de Catalunya a Empúries com a residència internacional creativa. L’espai, que fan servir els arqueòlegs en les excavacions d’estiu, es mantindrà obert per a residències artístiques, en un acord entre l’Institut Ramon Llull i la Direcció General de Patrimoni Cultural. Ja aventuren que es vol normalitzar aquest espai idíl·lic per a espai de residència artística, periòdicament. La primera prova serà amb Alice Oswald ( la primera dona a assolir la càtedra de poesia a la universitat d’Oxford, aclaria ahir Sira Abenoza) amb Joana Gomila, Maria Callís i Alexandra Laudo. El 23 de novembre a La Capella, a Barcelona, es podrà veure el resultat. ’Com les fulles’ sumarà la revisita de ’La ilíada’ per part d’Oswald (que ella ha transformat en un cementiri oral sobre la mort) amb la música de Joana Gomila i la declamació de Callís del poema grec.