Arts escèniques
Més de 1.000 professionals visiten la Fira Mediterrània
Un 77% de les 74 propostes que es podran veure fins diumenge són estrenes Mar Martí
La Fira Mediterrània de Manresa és un aparador i un mercat estratègic de la cultura popular i d’arrel, que se celebra fins diumenge, i que cada any reuneix més d’un miler de professional acreditats per veure les propostes que s’hi presenten. De les 74 propostes que es podran veure fins diumenge, un 77% tenen caràcter d’estrena. El director artístic de la fira, Jordi Fosas, explica a l’ACN que l’objectiu és “generar un ecosistema al voltant de les arts d’arrel”. Aquest any es farà la primera trobada de la xarxa de festivals d’aquest àmbit. Molts professionals són de Catalunya i la resta de l’Estat, però també n’hi ha un “bon gruix” d’internacionals, segons la gerent de la fira, Lídia Hinojo. “Aquí es ve a comprar i vendre”, exposa.
La primera jornada professional celebrada aquest dijous s’ha centrat en les dissidències en relació a la creació artística. Demà, es farà la presentació de projectes en procés de creació que s’estrenaran el 2025. Segons Fossas, l’objectiu de la trobada és ser “fira generadora que vol provocar el sector de les arts d’arrel tradicional perquè arrisquin i facin nous projectes”. De fet, es tracta d’una de les cinc fires estratègiques del departament de Cultura i suposa “una aparador on hi ha moltes propostes perquè els programadors puguin compar allò que veuen. La Fundació Mediterrània, Fira d’espectacles d’arrel tradicional, té un pressupost total d’1,3 milions per organitzar la Fira Mediterrània (999.000 euros), l’Obrador d’arrel (120.000 euros), el Programa d’impuls a la dansa d’arrel (100.000 euros) i el Programa d’impuls a la música d’arrel (100.000 euros), que s’incorpora aquest any.