Cultura

Crítica

cinema

Ni una cosa ni l'altra

No hi manquen punts de partida interessants, en aquesta recreació d'alguns episodis de la vida de Lope de Vega. La confusió entre realitat i ficció, i la creació d'un nou tipus de teatre allà al segle XVI a partir d'aquesta dicotomia haurien pogut esdevenir elements de gran complexitat a l'hora de dibuixar els primers anys com a autor de Lope, i són temes que a la pel·lícula s'esmenten d'una manera recurrent. Andrucha Waddington i els seus guionistes, però, prefereixen la via dels embolics sentimentals, l'aventura i el retrat d'un personatge impulsiu i turbulent, que sempre resulten més atractius per al gran públic. No tinc res a dir, en aquest sentit, sobretot si considerem que Lope no vol jugar la carta artística, sinó la comercial. Els problemes arriben quan comprovo esparverat que el film tampoc em funciona d'aquesta manera: l'acumulació indiscriminada de peripècies –algunes presumptament còmiques, d'altres pretesament dramàtiques— mai no pot donar lloc a una bona ficció, com molt bé sabia el mateix Lope. En aquest sentit, resulta sorprenent un fet que es repeteix en aquest tipus de biopics: l'escassa entitat dels protagonistes. Vull dir que a vegades ens és igual que sigui Lope de Vega o Calderón de la Barca, i tenim la sensació que no canviaria gaire si així fos. Parlo de formes, és clar, i de respecte al personatge i la seva època, a com representar-la, com enfrontar-se a la visió que avui podem tenir d'ella. Aquestes sí que són qüestions que s'haurien de tenir en compte en qualsevol pel·lícula d'aquesta mena, i que en Lope ni es plantegen. S'hi prefereix el pintoresquisme i l'anecdotari. I fins i tot l'avorriment.

Lope
Dir.: Andrucha Waddington. Int.: Alberto Amman, Leonor Watling.
Catalunya-Brasil, 2010


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.