Cultura

Talent sense espais

Música

“¿Com podem parlar d’escena ni res semblant, si un músic de la categoria de Guillermo Klein, que té un prestigi brutal a Nova York i que viu aquí, el van a veure només quatre gats aquests dies a un bar de Barcelona?”. Molts músics residents a la nostra ciutat com el saxofonista basc Gorka Benítez ho tenen clar: no es pot parlar d’escena de jazz a Barcelona amb les mancances que encara existeixen a escala professional. El també saxofonista català Llibert Fortuny, un dels més coneguts del jazz català, ho diu d’una altra manera: “No hi ha escena sense escenaris, així de fàcil!”.
Músics, representants dels clubs i de les escoles consultats per l’AVUI es posen d’acord en el diagnòstic: cada dia hi ha més músics, de més qualitat i amb més projectes innovadors, però la majoria no poden exposar aquestes noves idees en l’entorn més immediat. Tots coincideixen a assenyalar la política de l’Ajuntament respecte als locals de música en viu com una de les causes d’aquesta situació.

Qualitat com mai
Malgrat tot, els músics no s’aturen: cada cop més jazzmen estrangers vénen a Barcelona per créixer com a artistes i també a la recerca d’un clima més agradable, mentre que els d’aquí busquen en ciutats foranes noves oportunitats.

“Mai havíem tingut un planter de músics tan immens, ben preparat i creatiu com ara”, explica Manel Camp, pianista, compositor i cap del departament de jazz i música moderna de l’Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc). “Si no fos perquè el país encara li falten espais, públic i oficines de management que apostin pels músics d’aquí; podríem equiparar-nos al nivell de qualsevol ciutat d’Europa”, subratlla. Camp també apunta una de les principals paradoxes del jazz a Catalunya: “Els festivals s’omplen gràcies a la presència de grans figures; però per contra, la resta de l’any es fa molt complicat portar gent als clubs a veure el jazz que es fa a casa nostra”.

I és que, tot i les dificultats, alguna cosa es mou. Casos com el del jove guitarrista Jordi Matas (1976) demostren que sí que hi ha creativitat, però de vegades més ben valorada a fora que a casa. El seu darrer disc, Landscape, amb l’Organic Trio, ha rebut excel·lents crítiques de prestigiosos especialistes internacionals com l’espai web www.allaboutjazz.com o la revista de París Jazzman. Però no tot són flors i violes: “Sovint creus que a fora t’escolten amb més afecte que aquí –assenyala Matas–, i que s’adonen que estem fent coses noves”.

Per Matas, el problema d’arribar al públic podria venir de la mateixa etiqueta: “De vegades, voldria treure’m de sobre això de músic de jazz, perquè molts ho veuen i ja es fan enrere”. Per la seva banda, Llibert Fortuny apunta altres solucions per arribar a la gent: “Es tracta que creem una oferta atractiva”. En la seva opinió sobre la situació del jazz a Barcelona, “no som diferents: a qualsevol ciutat d’Europa hi ha grans músics; però sí que és cert que estem millor que abans”.

Buscant una identitat
Que el jazz a Barcelona creix ho avalen músics com el mateix Guillermo Klein, pianista i compositor argentí que viu a Barcelona des de fa sis anys. “Des que visc aquí, cada cop hi ha més talent, però em fa l’efecte que Barcelona és una societat més visual que sonora, i costa que el públic s’impliqui i que els artistes puguin trobar una identitat pròpia”, relata. Una identitat que passaria, segons Klein, per “buscar els referents locals i fusionar-los, i no mirar només el que es fa als Estats Units”.

Segons el músic argentí, “hi ha molta oferta d’estudi, i això és bo, però també pot ser perillós, perquè Barcelona pot esdevenir una plaça acadèmica poc procliu a la creació”. Malgrat tot és optimista, ja que, “amb l’ajuda de molts músics que vénen de fora, l’escena s’està enriquint i d’aquí a deu anys podrem parlar d’alguna cosa nova aquí a Barcelona”.

I és que el jazz d’aquí es ven bé a l’estranger entre els amants del gènere. Jordi Pujol, director de la discogràfica Fresh Sound Records, en dóna fe. “No passem desapercebuts. A França hem creat interès entre la crítica, a Itàlia i fins i tot al Japó”, explica. Per aquesta raó, “fan falta mànagers que venguin el producte i que creguin en els nostres músics”.

¿Què exporta el jazz de casa nostra? Segons Pujol, “el jazz de Barcelona ha evolucionat respecte a allò que se’n va dir connexió amb Nova York; ara el flux ha canviat i són alguns músics d’aquí els que donen el pas de marxar cap allà”. Jazz contemporani amb tocs ètnics i de l’electrònica és per on proven de fer-se un lloc els artistes de Barcelona buscant un estil que els identifiqui però “cada artista té el seu propi segell”, afirma Pujol.

Espais o públic?
El debat està servit. Hi ha nivell, idees i un volum de músics com mai, però... ¿Falta públic o falten espais per moure la gent a escoltar música en viu? Joan Mas, director del grup Mas i Mas –que regenta sales com Jamboree o la Jazzroom–, creu que el primer pas és crear més espais. “Quan s’han obert nous clubs a la ciutat, la gent els ha omplert: el que passa és que l’Ajuntament no atura la política de destruir els locals de música en viu”, afirma rotund.

Ho veu diferent Lluís Cabrera, director del Taller de Músics: “No hi ha clubs perquè no hi ha negoci”. Per Cabrera, “no crec que ara que canvia la normativa sobre espais culturals, la cosa hagi de millorar”.

Sigui com sigui i malgrat la manca d’espais i les dificultats per professionalitzar-se, les generacions joves empenyen fort i l’escena va creixent. Als noms ja consolidats de Perico Sambeat, Llibert Fortuny, Raynald Colom [vegeu pàgina 50], David Mengual, Albert Bover, Gorka Benítez, David Xirgu, Jordi Matas i un llarg etcètera; ara s’hi sumen Albert Vila, Roger Mas, Enrique Oliver o projectes com Ass Trio, IEP!, Toma4 o Lunar Project. Creativitat fresca que assegura una llarga vida al jazz local, ja sigui a casa o a fora.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
llibres

Quatre dones, llegendes i redempció a Formentera

barcelona
nomenaments

Josep Maria Carreté, gat vell de la gestió cultural pública, nou secretari general del departament de Cultura

barcelona
música

Carlinhos Brown actuarà amb Chambao el 12 de setembre a Barcelona

barcelona

‘Blanes Talent Fest’, una nova iniciativa cultural per a artistes professionals i entitats de Blanes

BLANES
MÚSICA

Oasis anuncia el seu retorn

BARCELONA
Rogeli Herrero
Músic de Los Manolos i biògraf de Peret

“Peret, l’any 1974 a Eurovisió, es va trobar entre dos focs”

Barcelona
Cultura

La Colla Vella recupera la tradició d’anar amb carro a Vilafranca per Sant Fèlix

Valls
dansa

El festival de Microdansa Itinerant 15m² comença demà a Puig-reig

puig-reig
CÒmic

Un Corto Maltès que viu en el segle XXI

Barcelona