cultura
Arriba a Tarragona una de les millors col·leccions de cinema
La sala d'exposicions de la Fundació Caixa Tarragona exhibeix artefactes i artificis previs al cinematògraf, que formen part del fons recopilat durant trenta anys per Josep Maria Queraltó
Fa gairebé trenta anys que Josep Maria Queraltó (Vallbona de les Monges, 1937) va començar a col·leccionar material cinematogràfic. Una pràctica que va començar gràcies al seu treball en una empresa barcelonina dedicada a la fabricació d'equipaments per a les sales de cinema: “Quan instal·lava maquinària nova, veia que quedava un material que no es podia llençar. Les vaig anar recollint, i després també en vaig anar comprant i me'n van anar cedint”, explicava ahir a la sala d'exposicions de la Fundació Caixa Tarragona. En aquest espai s'hi exhibeixen, fins al 16 de gener del 2011, una cinquantena de les peces de la col·lecció de Queraltó. “Només és una mil·lèsima part de la col·lecció”, que està formada per més de 15.000 peces, segons va explicar ahir Luis Alonso, comissari de l'exposició. De fet, una part de la col·lecció ja s'havia exhibit l'any 2006 al Centre de Lectura de Reus.
Titulada Il·lusió i moviment. Els orígens del cinematògraf, la mostra proposa un recorregut pels artefactes i artificis previs al cinematògraf, la majoria desapareguts davant l'èxit del relat visual del cinema. S'hi poden veure, per exemple, llanternes màgiques, càmeres fosques, les primeres fotografies instantànies amb color o un cinematògraf de Lumière de l'any 1896. En la visita també es poden veure les filmacions més característiques dels inicis del cinema, entre les quals la que es considera la primera pel·lícula filmada amb un cinematògraf de Lumière per part d'un espanyol: Salida de misa de 12 de la Virgen del Pilar”, d'Eduardo Gimeno Correas (1899). Un altre atractiu de la mostra és la pantalla en tres dimensions que permet veure fotografies estereoscòpiques d'inicis del 1900. S'ha pres com a punt de partida la tecnologia antiga per poder veure les imatges a la pantalla i sense ulleres, amb l'efecte de 3D.