Cultura

Crítica

cinema

Retorn a Monzó

A propòsit de Mil cretins, la pel·lícula, sembla ineludible recordar que el cinema de Ventura Pons va prendre fa quinze anys un altre rumb amb El perquè de tot plegat, en què la narrativa de Quim Monzó va inspirar un interessant exercici pel qual cada conte duu a una diferent posada en escena cinematogràfica. El canvi de rumb es relaciona amb el fet que durant aquests quinze anys Ventura Pons ha mantingut un diàleg amb part de la literatura catalana contemporània a través de les seves adaptacions de Benet i Jornet, Belbel, Baulenas, Puntí, Torrent i Cunillé. Aquesta aventura, certament, el singularitza a banda dels resultats, potser inevitablement desiguals i darrerament una mica a la deriva. El cas és que, quinze anys després, el cineasta ha tornat a Monzó tenint sobretot present Mil cretins, però també espigolant en altres reculls com ara Guadalajara, d'on bàsicament extreu el material d'una part de la pel·lícula en què, adaptant contes que donen la volta irònica a alguns arquetips de la tradició literària, fa una mena d'homenatge a un primitiu cinema teatralitzat. L'homenatge li surt una mica mecànic en la que consta com a segona part de la pel·lícula. En la primera, força el mecanisme de les vides creuades posant lleugerament en relació diversos contes en què palpita la dimensió tràgica que s'ha anat adherint als textos del gran Monzó. Però hi ha alguna cosa del text que no s'ha traspassat a la imatge i que, potser a excepció del radical Dissabte que fa Julieta Serrano després de la mort del seu marit, provoca la sensació que Monzó ha estat reduït a l'anècdota i fins a tot a l'acudit. La tercera i última part té com a referent el magnífic conte L'arribada de la primavera, en què el narrador visita els seus pares al geriàtric. Pons hi afegeix una invocació felliniana: Els personatges s'apareixen a l'autor. Potser sí que la creació salva. Tanmateix, l'autor Monzó pot semblar desaprofitat.

Mil cretins
Dir: Ventura Pons. Int: Jordi Bosch, Joan Borràs, Julieta Serrano, Francesc Orella, etc.
Catalunya, 2010


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La Marfà acull una residència dels músics Oriol Marès i Talal Fayad

GIRONA

La Torre modernista Mossèn Tor celebra el seu centenari

CAMPDEVÀNOL
girona

Carolina Maria de Jesús: la veu de les ‘faveles’ al Pepe Sales

girona
música

Júlia Ensesa, sola i sense por

girona
música

Adrià Puntí canta a la Cellera durant gairebé tres hores, a l’escenari i entre el públic

la cellera de ter
llibres

Harari radiografia el poder de la informació i la IA

barcelona
art

Francesc Domingo, l’artista bandejat per no ser burgès i per defensar Catalunya

barcelona
ARTS EN VIU

El Molino insisteix a oferir sopar i copes, ara, amb música en directe

BARCELONA
Montse Frisach
Periodista i crítica d’art

“L’art català no s’ha venut suficientment bé al món”

Barcelona