Cultura

Crítica

música cubana

Marca registrada

La majoria de solistes que a les acaballes del segle passat van seduir mig món amb els encants de la música cubana guiats per Ry Cooder han anat morint. El temps no té pietat i Compay Segundo, Ibrahim Ferrer, Rubén González i Cachaíto López ja no hi són. De les estrelles que van formar part de l'orquestra Buena Vista Social Club queden el guajiro Eliades Ochoa, que aleshores era molt més jove, i la xicota del filin, Omara Portuondo, la cantant nascuda a l'Havana el 1930.

Portuondo és el gran reclam de l'actual Buena Vista, en la qual també queda el trompetista Guajiro Mirabal, un dels músics que el 1996 van reunir-se a l'Havana per gravar un disc fonamental amb el segell World Circuit. Sota el nom de Buena Vista Social Club continuen fent gires extenuants i amb molt d'èxit. A Barcelona, les entrades de la sala gran de L'Auditori es van exhaurir i l'ambient era de gran espectacle. Però Buena Vista és avui una marca registrada: els actuals integrants són tots músics ben competents, molt especialment el jove pianista Rolando Luna, però les comparacions són inevitables. L'espectacle es nota orfe del salero i la personalitat d'aquells artistes llegendaris. Perquè la substància de Buena Vista eren els dits trapelles de Rubén González, les bromes d'Ibrahim Ferrer i el fum dels havans de Compay Segundo. També la picardia d'Omara Portuondo, que avui ja només apareix per cantar tres o quatre peces però amb prou geni per fer aixecar tothom de les butaques a cop de rumba i cantar la seva personal versió de Veinte años, aquella havanera que plora pel pas del temps.

Buena Vista Social Club amb Omara Portuondo
XII Festival del Mil·lenni
L'Auditori de Barcelona 10 de març


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.