Quadern de cinema
Una novel·la de David Thomson i un film de Raúl Ruiz troben en la tradició una resposta als reptes narratius de la contemporaneïtat
Venerables postmodernitats
1.
Aquesta podria ser només una manera d'explicar el que és un dels llibres sobre cinema més inclassificables que van arribar a les llibreries del nostre país al llarg del 2010: Sospechosos, de David Thomson, traduït per Victoria Alonso Blanco i editat per Mondadori en la col·lecció Roja y Negra. Thomson, un dels millors crítics cinematogràfics en llengua anglesa, autor del fonamental The new biographical dictionary of film, va rebre l'encàrrec d'escriure un diccionari de personatges del cinema negre; en el procés, es va avorrir i va prendre la decisió de transformar el diccionari en una novel·la mutant, a mig camí de l'assaig i la fabulació patològica, on els personatges de clàssics com ara Casablanca, El crepúsculo de los dioses, Perdición i Chinatown –entre molts altres– mantenen relacions il·lícites per traçar el mapa d'un estat espiritual: l'angoixa col·lectiva de la modernitat. “El cinema negre no és un malson aïllat dirigit a uns quants entesos. És la possibilitat general que el somni americà, així com l'imperi o fins i tot l'estil de vida americans, s'ensorri”, escriu Thomson a la nota de l'autor que tanca aquesta obra mestra.
2.
Al film de Ruiz, la narració es bifurca i ramifica com la versió fulletonesca d'un algoritme iteratiu: una jungla d'amors il·lícits, passions tràgiques i paternitats secretes que, potser, només és la genealogia imaginària d'un protagonista orfe, sense identitat; o, potser, és la més barroca metàfora del substrat que sosté la proverbial malenconia del caràcter portuguès.
3.