Cultura

Quadern de cinema

Una novel·la de David Thomson i un film de Raúl Ruiz troben en la tradició una resposta als reptes narratius de la contemporaneïtat

Venerables postmodernitats

David Thomson va transformar un diccionari de personatges de cinema negre en una novel·la mutant

1.

A l'habitació d'una casa de Bedford Falls, població (imaginària?) situada al centre exacte (simbòlic?) dels Estats Units, un home escriu les biografies d'una sèrie de personatges que van ser immortalitzats pel gènere cinematogràfic que millor va explorar les ansietats, els malsons i les neurosis de l'home del segle XX: el film noir. L'home escriu les biografies, mirant més enllà del moment concret d'aquelles vides que va ser il·luminat, amb llum expressionista, en cadascuna d'aquelles pel·lícules: és a dir, explica (imagina?) el passat i el futur (sempre que aquest futur existeixi i el personatge en qüestió no s'hagi acomiadat de la vida en el sòrdid carreró d'algun fotograma fatal). No sols això: l'home, de mica en mica, connecta les successives biografies, construeix un arbre genealògic, articula una història secreta de la realitat i, finalment, descobreix que aquella línia dinàstica l'inclou, també, a ell mateix: que ell, com el Jack Torrance d'El resplandor (1980), també surt a la foto. De la mateixa manera que Jack Torrance també surt a l'estrany, pertorbador, obsessiu, psicòtic llibre que el senyor anònim de Bedford Falls està construint amb totes aquelles vides marcades pel crim o la fatalitat.

Aquesta podria ser només una manera d'explicar el que és un dels llibres sobre cinema més inclassificables que van arribar a les llibreries del nostre país al llarg del 2010: Sospechosos, de David Thomson, traduït per Victoria Alonso Blanco i editat per Mondadori en la col·lecció Roja y Negra. Thomson, un dels millors crítics cinematogràfics en llengua anglesa, autor del fonamental The new biographical dictionary of film, va rebre l'encàrrec d'escriure un diccionari de personatges del cinema negre; en el procés, es va avorrir i va prendre la decisió de transformar el diccionari en una novel·la mutant, a mig camí de l'assaig i la fabulació patològica, on els personatges de clàssics com ara Casablanca, El crepúsculo de los dioses, Perdición i Chinatown –entre molts altres– mantenen relacions il·lícites per traçar el mapa d'un estat espiritual: l'angoixa col·lectiva de la modernitat. “El cinema negre no és un malson aïllat dirigit a uns quants entesos. És la possibilitat general que el somni americà, així com l'imperi o fins i tot l'estil de vida americans, s'ensorri”, escriu Thomson a la nota de l'autor que tanca aquesta obra mestra.

2.

Per una d'aquelles sincronies més o menys màgiques, perquè són inesperades, un servidor tanca l'última pàgina de Sospechosos pocs dies després d'haver vist Misterios de Lisboa, de Raúl Ruiz, la pel·lícula de quatre hores i mitja que condensa l'obra homònima de Castelo Branco. Un treball que, en cert sentit, podia formar part de diverses famílies: de la d'El manuscrito encontrado en Zaragoza (1964), adaptació de Wojciech J. Has de l'obra homònima de Jan Potocki; de la d'Origen(2010), de Christopher Nolan, i també de la de Sospechosos, de David Thomson.

Al film de Ruiz, la narració es bifurca i ramifica com la versió fulletonesca d'un algoritme iteratiu: una jungla d'amors il·lícits, passions tràgiques i paternitats secretes que, potser, només és la genealogia imaginària d'un protagonista orfe, sense identitat; o, potser, és la més barroca metàfora del substrat que sosté la proverbial malenconia del caràcter portuguès.

3.

A les mans de Thomson i Ruiz, dues formes expressives del passat –el film noir, el fulletó romàntic– solucionen el gran repte narratiu de la postmodernitat: seguir explicant el món quan ja han caducat els grans relats monolítics, totalitzadors, unitaris, tancats...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.