Cultura

Impertinències poètiques a la fira d'art Swab

L'art més emergent arriba a Fira Barcelona

El pavelló 2 de Fira Barcelona està habitat fins diumenge per criatures de tota mena. Ninotets de colors, óssos al bosc, rostres de noies de mirada perduda, animals híbrids mig porcs mig humans i alguna altra criatura de la jungla televisiva... És l'univers predominant a la fira Swab, que enguany arriba a la quarta edició amb la voluntat ferma de mostrar l'art contemporani més emergent i trendy.

La fira ha assolit aquest any el seu punt màxim de participació comercial (48 galeries, onze d'elles catalanes) i de programació complementària al marge dels estands. Com diu el seu director i fundador, l'arquitecte Joaquín Díez-Cascón, la fira pretén ser una plataforma per als artistes joves, però també per als col·leccionistes que volen iniciar-se en la compra d'obres d'art amb preus molt assequibles.

La passejada per Swab posa de manifest “la total llibertat amb què treballen els artistes joves”. De l'hiperrealisme al conceptual, de la figuració pròxima al còmic, a l'abstracció i geometria pictòrica. Un ventall ampli.

Provocacions

No falta la provocació, per exemple. La galeria Widmer+Theodoridis, de Zúric, ha optat per un estand que festeja l'amor homosexual, amb pintures, dibuixos, escultures i un vídeo en un lavabo, d'artistes diversos. La galeria de Buenos Aires Pabellón 4 Arte Contemporáneo presenta les fotos i un vídeo en stop-motion de Jimena Brescia que parlen sobre les fronteres del gènere.

A l'estand de la galeria Mito, de Barcelona, l'artista britànic resident a Saragossa Steve Gibson ha convertit Belén Esteban en musa artística. Un dibuix de gran format mostra un suposat nu d'una Belén notablement envellida. A la galeria expliquen que l'advocat d'Esteban ha estat consultat, però dubten que la tertuliana hagi vist la peça.

Però Swab no és només una exhibició per veure i comprar art. En la seva voluntat de ser emergent, a la fira es posen en evidència noves formes de relació entre artista, marxant, fundacions i públic. Un grup d'artistes mexicans, per exemple, impulsen des de Monterrey una galeria i editora d'art gràfic, Arte Cocodrilo, amb un sistema pràcticament cooperatiu.

D'altra banda, la fira ha engegat un projecte comissariat, Art Project, amb artistes seleccionats pel col·lectiu Lab'Bel, vinculat a la fundació de l'empresa de formatges La vaca que ríe. “El criteri ha estat l'humor i la impertinència”, diu la portuguesa Silvia Guerra, d'aquest col·lectiu.

El canvi al pavelló 2 de la fira, en lloc del Pavelló Italià on estava ubicada el 2010, ha aportat més metres quadrats, però en contraposició el muntatge ha perdut l'encant de les fires petites.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.