L'històric quadre de Martí Alsina sobre els setges anirà a la seu de la Generalitat a Girona
El monumental «El gran dia de Girona», que va pretendre Dalí per al seu museu, està des de fa dècades ocult al MNAC
El gran dia de Girona estarà a la vista del públic quan acabi la treballosa restauració que es farà després que diverses institucions han aconseguit comprometre el finançament necessari per a una operació d'aquesta magnitud. L'empresa no és fàcil, ja que es tracta d'una peça de dimensions poc habituals (el Guernica de Picasso, per exemple, només fa 3,50 per 7,80 metres) que, a més, ha patit uns avatars històrics que l'han tingut oculta anys i panys.
El quadre, un oli sobre tela considerat un dels projectes més ambiciosos del realisme català del XIX, va ocupar bona part dels esforços de Ramon Martí Alsina, que el va començar abans del 1865 i no va donar-lo mai per conclòs. Una versió de dimensions més reduïdes, del mateix autor, és al Museu d'Art de Girona, i aquests dies se n'exposa un esbós original a la mostra Girona i França. Entre la guerra i la pau, que es fa al Museu d'Història de la Ciutat.
Un cop culminada la restauració, que durarà uns quants mesos, l'obra s'instal·larà en un dels laterals de l'antiga capella del Santa Caterina, que serà l'auditori i sala d'actes de la seu del govern.
L'obsessió d'una obra
Format a Barcelona i París, Ramon Martí i Alsina (Barcelona, 1826-1894) està considerat el renovador de la pintura catalana de la segona meitat del segle XIX i un dels màxims representants del realisme, des del qual evolucionaria cap a terrenys impressionistes. Com recordava en un article recent Narcís-Jordi Aragó, va ser un pintor que va tractar la guerra del Francès d'una manera obsessiva, amb un gran nombre d'obres, moltes amb Girona com a escenari.