cultura

La contraportada

Tot un personatge

La Fundació Irla recupera la trajectòria del singular caricaturista de la Garriga Andreu Dameson, que sempre va apostar per la modernitat

Andreu Dameson (La Garriga, 1897 - Buenos Aires, 1968) va ser un curiós personatge, segons explica Jaume Capdevila, Kap, coautor amb Lluís Solà del llibre Andreu Dameson, geni de la caricatura, editat per la Fundació Irla. Aquesta singularitat s'expressava en el seu tarannà de bala perduda que el va portar a abandonar la seva promesa poc abans que esdevinguessin marit i muller. Dameson va posar l'Atlàntic pel mig i se'n va anar a l'Argentina.

Aquest baliga-balaga, no obstant, tenia gràcia pel dibuix, i així es va guanyar la vida a les històriques publicacions satíriques L'Esquella de la Torratxa i La Campana de Gràcia, a més de publicar en totes les revistes de la Garriga, població per la qual sempre va sentir l'arrelament profund d'un fill agraït a la seva terra. A més d'aquest sentiment local, Dameson es va sentir profundament catalanista i va col·laborar amb el Comissariat de Propaganda de la Generalitat republicana. El seu convenciment nacional i democràtic el va portar a l'exili a l'Argentina, país que ja coneixia pel seu mal cap, on realitzaria caricatures per a importants diaris i es relacionaria amb els cercles catalans del país.

Abans, però, haurà de passar pels camps de concentració francesos. D'Argelers, s'explica que en va sortir per la porta saludant els soldats senegalesos que vigilaven el recinte. Amb la seva decisió i una peça de roba que semblava una casaca militar va ensarronar els guàrdies, que, segons sembla, es quadraven al seu pas.

El llibre El geni de la caricatura se centra, no obstant, en la seva significació com a caricaturista. Segons Capdevila, “cal reivindicar la seva obra perquè tot i tenir períodes irregulars va sempre apostar per la modernitat”. Aquest esperit el va avançar als seus contemporanis i va fer que el seu estil evolucionés contínuament.

Un moment especialment brillant va ser quan realitza caricatures influenciat per les avantguardes artístiques en què experimenta amb la nova tècnica de l'aerògraf. Elimina parts del rostre per destacar els trets significatius de la persona representada. Una pràctica molt habitual ara en el món de la caricatura, però inèdita fins que la va utilitzar Dameson.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Música

‘Això és l’estiu’, la nova cançó de Flashy Ice Cream amb The Tyets

barcelona
poesia i música

Poemestiu portarà Màrius Serra, Santi Arisa i Miquel Pujadó a diversos pobles empordanesos

darnius
Cultura

Mor Shelly Duvall, protagonista de ‘The Shining’ de Stanley Kubrick

Comença la rehabilitació de les cobertes del museu de la Necròpolis de Tàrraco

tarragona
comunicació

Referents del món de la cultura s’alien amb el 3Cat per a generar contingut en català

FESTIVAL GREC

Sílvia Munt posa l’amor de parella al límit a ‘Les mans’

BARCELONA
patrimoni

Les obres a la Rambla destapen una de les portes d’entrada de la ciutat medieval

Barcelona
fotografia

El Visa pour l’Image exposa dues mostres a Girona

Girona
guardons

Antoni Segura rep un dels premis Joan Lluís Vives

Barcelona