Tres llibres de cine
1.A més de dirigir la Filmoteca, a Esteve Riambau encara li queda temps per continuar escrivint. Riambau acaba de publicar l'últim llibre, Hollywood en la era digital: de ‘Jurassic Park' a ‘Avatar', (CCátedra), un assaig que ja es pot qualificar d'obligatori per fer-se una panoràmica global de la indústria nord-americana contemporània. Riambau parteix del Jurassic Park de Steven Spielberg com a punt de partida del que anomena era digital, i traça una apassionant panoràmica per les transformacions industrials i creatives derivades d'aquesta revolució: l'evolució dels gèneres a partir d'alguns títols representatius, la concepció de les pel·lícules com un producte més d'un conglomerat comercial que també n'abasta d'altres com els videojocs o els parcs temàtics...
2. Inland Empire, de David Lynch, és un dels films analitzats per Riambau al seu llibre. I aquesta pel·lícula també és –juntament amb Histoire(s) du cinéma, de Godard– objecte d'estudi de Carlos Losilla a Flujos de la melancolía (De la historia al relato del cine, Ediciones de la Filmoteca). Un volum en què els dos títols –poètic un, assagístic l'altre– donen peu a un estudi sobre la presència de la malenconia al cinema.
3. El pròleg de Flujos de la melancolía és de l'australià Adrian Martin, coordinador –juntament amb Jonathan Rosenbaum, un dels crítics nord-americans de més prestigi– de Mutaciones del cine contemporáneo (Errata Naturae). Finalment s'ha traduït aquest llibre considerat de culte, un dels assajos de referència per entendre el panorama mutant del cinema que es fa avui en dia al món. Mutaciones... recorre a una estructura epistolar infreqüent en aquesta mena de llibres –basada en les converses de crítics i cineastes– per proposar un grapat de reflexions sobre les mirades derivades de l'eclosió de cinemes alternatius i l'aparició d'una cinefília vinculada a noves formes de consum cinematogràfic.