Laboratori Rigola
El director d'El Canal, juntament amb Ferran Carvajal i Nina, porten a terme al Teatre de Salt un taller de creació teatral amb un grup de vint intèrprets
La Guerra Civil espanyola, l'exili i les havaneres són el punt de partida a través del qual una vintena d'actors i actrius participen durant 45 dies en un laboratori d'investigació teatral que dirigeix Àlex Rigola al Teatre de Salt. L'actual director resident del centre d'arts escèniques El Canal Salt-Girona, que com a responsable de la secció de teatre de La Biennal de Venècia no és la primera vegada que impulsa aquesta mena d'“espais de convivència escènica” o work in progress, remarca que no es tracta d'una escola de teatre, ni tan sols d'un curs, sinó que el que pretenen és fer un treball d'investigació perquè els participants s'enduguin una experiència. És més, segons Rigola el fet de no tenir la pressió d'haver de fer un espectacle, i amb això “que deixis d'investigar per buscar-ne resultats finals”, permet assolir uns resultats d'allò més enriquidors, “i no només pels participants”, va voler puntualitzar. Tanmateix, s'ha de matisar que si bé no hi ha la finalitat d'estrenar un espectacle sí que va avançar que en finalitzar el laboratori es farà una presentació pública dins del marc del Festival Temporada Alta de Girona-Salt.
Pel que fa a la temàtica i el punt de referència escènic, Rigola va considerar que es comença “la casa per la teulada”, ja que argumentalment s'han centrat en la situació dels catalans exiliats al camp d'Argelers, a la Catalunya del Nord, una de les “salvatjades més grans” que s'han vist en el segle XX. Un primer pas per apropar-se a la Guerra Civil, que assegura que anirà reprenent al llarg dels propers anys per concebre un espectacle professional.
Cant del desarrelament
Un altre dels aspectes que s'introdueix en aquest taller que prèviament s'havia titulat Havanera però que ara porta per nom Lab Canal: Argelès sur Mer és el cant, amb l'objectiu de potenciar la simbiosi entre la gestualitat, el cos i la veu. Així, la banda sonora d'aquesta producció són les havaneres, cançons que tenen un fons de “nostàlgia” i, que en definitiva també parlen de l'exili o desarrelament dels indians. Unes havaneres que no s'escoltaran en el seu registre estàndard o en el codi que habitualment s'escolten. “Segurament ens sorprendrà escoltar una havanera en què la veu estigui tractada com qualsevol instrument melòdic més”, va subratllar l'actriu i cantant Nina, que també participa en aquest projecte. Segons Nina, la seva feina és donar “eines” als participants perquè ells les utilitzin com creguin convenient. La formació es completa amb l'aportació de Ferran Carvajal, que treballa l'aspecte corporal.
Després de quinze dies, els resultats són més que òptims. “Tant que venim a treballar cada dia d'aquest estiu amb ganes i molta il·lusió”, diu Àlex Rigola.