cultura

Crítica

música

Espiritualitat i intimisme

El concert dedicat al compositor del segle XVI Tomás Luis de Victoria que, dins del programa Fires a l'Auditori, van oferir a la catedral de Girona Philippe Herreweghe i el seu Collegium Vocale Gent, va combinar de manera enriquidora la tradició coral de l'ensemble amb una de les obres mestres de la música espanyola, l'Officium Defunctorum. En la vetllada es van programar també els motets O Domine Jesu Christi; Domine, non sum dignus; Vadam et circuibo civitatem; i l'antífona Salve regina.

L'Officium Defunctorum de Victoria és a sis veus i va ser escrita amb motiu de la mort, l'any 1603, de l'emperadriu Maria d'Àustria, vídua de l'emperador Maximilià II, germana de Felip II i filla de Carles V.

A partir de la melodia gregoriana de l'ofici de difunts, el compositor d'Àvila va construir un autèntic monument en què la majestuositat i la densitat de la gran polifonia religiosa del segle XVI es dóna la mà amb la subtilesa retòrica de l'incipient barroc.

De l'ofici i l'espiritualitat del cant a capella que va mostrar el Collegium Vocale Gent, en va resultar un so pur i una interpretació molt íntima, gairebé religiosa, que va ponderar d'una manera exquisida les qualitats expressives que Victoria va conferir a l'obra.

L'equilibri vocal dels intèrprets va deixar clarament al descobert els diferents plans sonors de les obres i, arrodonint les sonoritats i els matisos de les seves veus, van expressar d'una manera serena, i sense estridències en el tractament de les dissonàncies generades per les línies melòdiques de les diferents veus, tot el misticisme d'aquest repertori. Així doncs, la catedral va ser l'escenari ideal per poder degustar amb tot luxe de detalls les sonoritats i la contenció dramàtica que Philippe Herreweghe va fer construir als membres del seu cor en una versió íntima i espiritual d'una de les millors obres de la literatura musical de tots els temps.

Herreweghe & Collegium Vocale Gent
Catedral de Girona, diumenge 30 d'octubre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
art

El ‘retorn’ de Sean Scully a l’horitzó de la Pedrera

barcelona
Crítica

Victòria de l’art

música

Chanel, Vicco, The Tyets, Mushkaa, Guillem Gisbert i Julieta, a l’Acústica

figueres
cultura

Renovaran la museografia i l’edifici de l’antiga adoberia de Cal Granotes, a Igualada

Igualada
Música

Yung Rajola publica ‘Em tornes boig’, un tema inspirat en el pop electrònic dels anys 2010

Barcelona
MÚSICA

Gilberto Santa Rosa: la salsa autèntica

sant feliu de guíxols
Anna Rosa Cisquella, Joan Lluís Bozzo, Miquel Periel
el "triumvirat" històric de Dagoll Dagom

“No trobaràs cap Netflix que els interessi "La memòria dels Cargols”

Barcelona
Música

Els interludis florals d’Orella d’Ós

matadepera
música

El Cruïlla obre quatre dies de música i comèdia al Parc del Fòrum

barcelona