Picasso supera Gaudí
Tot i les retallades, el 2011 els principals museus i centres d'art sumen més visites gràcies a l'augment de turistes i de públic local atret per les mostres temporals
La greu crisi econòmica està retallant l'activitat dels museus i centres d'art, però de moment no ha pogut amb els visitants. Les xifres del 2011 demostren un augment sostingut del nombre de visites, gràcies al turisme, però també al fet que els hàbits culturals del públic local inclouen cada vegada més les exposicions temporals. La bona oferta del 2011 ha donat, doncs, els seus fruits.
Aquesta collita es reflecteix clarament en alguna de les xifres dels museus i centres d'art més visitats. El Museu Picasso, que el 2011 ha superat la Pedrera de Catalunya Caixa com a centre més visitat –ha superat el 1.450.000 visitants–, s'ha vist beneficiat no només per l'increment del turisme, sinó també per la tirada entre el públic local d'una de les exposicions estel·lars de l'any, Devorar París, que, entre altres grans artistes, incloïa obres de Van Gogh, un gran reclam per al públic.
Alguna cosa semblant ha passat amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), que ha guanyat més de 100.000 visitants i ha superat el Museu Dalí per l'efecte de la mostra de fotografia La maleta mexicana, de Realismes. L'empremta de Courbet i de la reobertura de la col·lecció permanent de romànic.
També ha sumat més de 100.000 visitants nous Cosmocaixa, el Museu de la Ciència de l'Obra Social La Caixa, i un altre cop l'explicació la trobem en una exposició temporal que ha provocat molt d'entusiasme, Dinosaures del desert de Gobi, que s'ha convertit en una de les més visitades des que es va inaugurar el centre. Un altre factor que ha portat més moviment a Cosmocaixa, a partir del desembre, ha estat la inauguració del nou Planetari 3D, que és un dels més avançats del món.
Visites i visitants
Arribats a aquest punt, és convenient aclarir que les xifres del Museu Picasso i del MNAC que hem utilitzat per al rànquing de museus més visitats corresponen a les visites efectuades als centres, tant a les exposicions permanents com a les temporals, i no a les persones físiques amb entrada al museu. En el cas que algú que entri faci ús de la col·lecció permanent i de l'exposició temporal, es comptabilitza doblement. Ho aclareix l'actual director del MNAC i exdirector del Picasso, Pepe Serra, que vol deixar molt clar que al MNAC no han comprat entrada més de 900.000 persones, sinó que, de fet, els visitants reals han estat molts menys: 456.059. En el cas del Picasso, els visitants físics han estat 1.057.399. La diferència entre les visites i els visitants posa de manifest que la quantitat es dispara gràcies a les mostres temporals. Si en el rànquing hem optat per seguir el nombre de visites és perquè ens sembla molt més just a l'hora de comparar aquests dos museus amb les xifres que aporten la resta de centres.
I més augments
Tornant al rànquing, altres museus i centres d'art també experimenten importants augments de públic visitant. És el cas de la Fundació Miró, que s'enfila al tercer lloc de la llista amb més d'1.113.000 visites. La quantitat voreja el rècord de visitants de la fundació, al qual es va arribar l'any 2007 amb 1.118.757 visitants. L'exposició Joan Miró. L'escala de l'evasió, oberta a mitjan octubre, ha portat un nombrós públic local a la Miró, amb cues diàries.
A Figueres, el Teatre Museu Dalí experimenta un increment de gairebé un 4% respecte al 2010, amb més de 916.000 visitants. Segons informa la Fundació Dalí, la resta de centres dalinians també tenen importants augments de visitants, com ara el castell de Púbol, que amb més de 126.000 visitants puja un 18,68%, i l'Espai Dalí Joies, que arriba als 281.000 visitants, amb un increment també del 18,8%.
A Caixafòrum, també estan molt satisfets amb el registre de visitants, que ha pujat en 50.000. Les seves exposicions són, sens dubte, un autèntic imant per als amants de l'art. Les dues propostes encara en curs, Els ballets russos de Diaghilev i Impressionistes. Mestres francesos de la col·lecció Clark, que tancaran les portes al gener i febrer, es preveu que seran algunes de les més vistes en els deu anys d'història de Caixafòrum.
L'altra cara de la moneda són el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), que ha perdut 8.000 visitants, i sobretot el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), que ha atret 50.000 visitants menys. El cas del Macba és molt il·lustratiu. La pèrdua de visitants és deguda a la supressió de les Nits d'Estiu (el museu obria fins a mitjanit tots els dijous i divendres des de Sant Joan fins a la Mercè) i a la reducció del nombre d'exposicions (tres menys que el 2010).
El que caldrà veure és si aquest any 2012, amb una davallada pressupostària generalitzada i una programació d'exposicions poc atractiva per al gran públic, gaires més museus i centres d'art seguiran el mateix camí del Macba.