cultura

Novel·la

Òscar Montferrer

Voluntat de denúncia

La ventada Larsson va deixar oberta la porta per la qual han entrat a carretades a Catalunya una gran quantitat de títols que tenen en comú haver estat escrits a l'àrea de Noruega, Finlàndia, Suècia i Dinamarca i la possibilitat de ser etiquetats –ni que sigui a cops de martell– com a novel·la negra. En bona part dels casos també es comprova que el cognom de l'autor acaba en -ssen o -sson o que du dièresis en llocs estranys.

L'existència de qualitat intrínseca no és un tret que comparteixen absolutament tots els llibres del Nord que s'han traduït al català, però això no vol dir que no hi hagi títols que sí que paga la pena de conèixer, de llegir.

Tres segons cau a la banda dels productes interessants. Hi ha dues raons que permeten explicar-ho. La primera és estrictament material. La novel·la –llarga– està ben escrita: l'acció es presenta de manera contínua; està ben orquestrada; l'atenció que reben els diferents personatges protagonistes es reparteix en quantitats i moments correctes; els procediments policials que actuen com a fonaments apareixen com a creïbles; els estratagemes narratius dels autors passen raonablement inadvertits; l'ambientació general de la novel·la i dels diferents episodis narrats és convincent. Hi ha feina feta, ben feta, de part dels dos autors, que, de fet, són la segona de les raons que avalen el text.

Un d'ells –Roslund– té el periodisme com a dedicació de referència, però la seva biografia demostra que no només és un periodista –també es podria dir que, en realitat, és un bon periodista, no només un periodista–. L'altre autor –Hellström– és un exconvicte reformat. Tots dos homes es van conèixer a través d'una entitat dedicada a l'ajuda a la reinserció social, i d'aquella presa de contacte n'ha sortit un duet literari que fa anar les mans amb eficàcia.

Part de Tres segons transcorre mentre un dels personatges principals està empresonat. L'experiència de Hellström i la feina de documentació duta a terme a l'hora de preparar la novel·la aconsegueixen que si no és cert el que descriuen, sí que ho sembli. És, aquest, un exemple que ajuda a explicar el potencial de la novel·la: la convicció que transmeten les seves pàgines no té un únic objectiu –distreure el lector–, també hi ha una intensa voluntat de denúncia.

La civilitzada societat sueca

Parlar del motiu de la denúncia rebentaria el final de Tres segons, però sí que es pot dir que la base moral des de la qual els autors exerceixen la crítica està fortament vinculada a la civilitat de la societat sueca i que és estranyament reconfortant que hi hagi autors que encara confien en les paraules escrites com a arma social.

Tres segons Autors: Anders Roslund i Börge Hellström Traducció: A.E. Monjonell Mansten i D.M. Mansten Editorial: La Magrana Barcelona, 2012 Pàgines: 592 Preu: 21 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Danseu converteix un paller de les Piles en un teatre

BARCELONA
Andreu Martín
Novel·lista i guionista de còmics

“Vaig aprendre a llegir amb la col·lecció ‘La Cua de Palla’”

Barcelona
Luz Casal
Cantant

“El més important per a un artista és la sensació de llibertat”

Barcelona
ARTS EN VIU

Caixafòrum programa una vetllada de circ a Casaramona

BARCELONA
ARQUITECTURA

‘Parlaments d’aigua’, la proposta catalana per a la Biennal d’Arquitectura

BARCELONA
ART

L’artista Refik Anadol estrena una quarta obra exclusiva per a la Casa Batlló

BARCELONA
Cultura

Primeres cinc figures de la imatgeria festiva declarades Bé Cultural d’Interès Nacional

Vilafranca del Penedès
Cinema

El cinema Truffaut renova la seva identitat visual corporativa

Girona
Música

Julieta i Mushkaa col·laboraran juntes en un nou tema

barcelona