cultura

motel

Barstow

L'home i la ciutat: Fonollosa

El dia que va morir van trobar damunt de la seva taula el poemari Ciudad del hombre: Barcelona (DVD) entre diaris, correspondència i un esbós de testament. Era el 7 d'octubre de 1991. Un any i mig abans s'havia publicat Ciudad del hombre: Nueva York (Acantilado). Albert Pla, fascinat per la seva obra, va escriure l'espectacle Supone Fonollosa, i Joan Manuel Serrat el tema Por dignidad, basat en poemes seus. Cinc anys després es va editar el llibre trobat al seu despatx. José María Fonollosa va deixar, així, de ser un poeta secret.

Fonollosa va ser un poeta silenciat durant 25 anys. La crítica el va situar a la generació dels 50, quan va publicar La sombra de tu luz i Umbral del silencio. Després res. L'any 1951 va marxar a Cuba, on va escriure els llibres sobre Nova York i Barcelona, però van haver de passar anys abans de veure'ls editats. Un encontre fortuït amb Pere Gimferrer l'any 1987 va propiciar l'edició del primer llibre, i anys més tard es va publicar el segon. Per aquelles mateixes dates Quaderns Crema va editar una novel·la en vers, Poetas en la noche.

Però, tot i aquell petit aldarull editorial, Fonollosa mai no ha deixat de ser un perdedor consumat al més pur estil de la mitologia cultural urbana: un poeta maleït. Mai no serà un autor de masses, de culte com a molt. I, a hores d'ara, potser ja ni això. Potser millor.

Pocs poetes moderns d'aquest país han sabut transmetre l'angoixa urbana que aixafa els seus caps com ell. Res de lirisme barat, de versificador afectat. Ni una concessió a l'estètica. Decasíl·lab blanc i mal·leable al servei d'un discurs literari, vital i ideològic: sexe, mort i vida quotidiana a la ciutat. Poesia del discurs. Gairebé un rap situacionista. La societat com a espectacle decadent, depriment i terminal. Amb elogis a l'alcohol, al sexe sense amor, a l'obscuritat dels carrerons o als cucs que ens devoraran més aviat o més tard, és difícil superar l'estadi d'autor de culte per a uns quants bojos del carrer de casa.

Tots els poemes de Ciudad del hombre. Barcelona tenen per títol un carrer de la ciutat. Poca cosa queda per cantar sobre la demència urbana després d'en Fonollosa. La resta sona buit. Proveu-lo, sobretot els que us considereu depredadors urbans, i ja veureu. Barcelona sembla més decadent i tot, després de passar per l'obra d'en José María Fonollosa. I el més fort és que potser és cert.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.