cultura

Crítica

cinema

El més gran apocalipsi

Christopher Nolan va aconseguir convertir el ratpenat en un cavaller fosc torturat per la il·legalitat de les seves accions en benefici de l'ordre. El llistó posat per El caballero oscuro (2008) va ser especialment alt, sobretot si tenim en compte que va donar forma a una gran al·legoria sobre l'Amèrica del post-11-S. Sense ser menyspreable, El caballero oscuro: la leyenda renace provoca una certa decepció. Sembla com si l'excés d'ambició portés cap a un ben elaborat joc de focs d'artificis que sobredimensiona els resultats. El desig de fer la més espectacular pel·lícula de superherois va contra un producte que aclapara.

Al començament, Batman sorgeix com una mena de Gran Gatsby que des de la foscor contempla la festa per celebrar els vuit anys de pau a Gotham City. La seva figura espectral i la seva estranya misantropia marquen la psicologia d'un personatge que, malgrat haver pogut controlar la ciutat des de les alçades, se sent feble davant un ordre que té les seves escletxes. Nolan mostra com les esquerdes que poden posar en perill el sistema poden venir de les profunditats de la terra. Com si fos el capità d'un exèrcit de rates que tot ho contaminen, el malvat Bane –desconcertant, Tom Hardy– penetrarà a la superfície, desestabilitzarà el sistema borsari, deixarà que els lladregots surtin de les presons, tancarà els cossos de policia sota terra i deixarà Batman captiu, sense poder oferir cap resposta.

L'atac de Bane a la terra, que culmina amb l'amenaça d'una bomba nuclear contra Gotham City, serveix d'excusa perquè des de mig metratge fins a la part final, la pel·lícula es converteixi en una mena de gran espectacle sobre la representació de l'apocalipsi. Nolan deixa de jugar amb els seus personatges, aparca les sempre adorables relacions entre Batman/Bruce Wayne i el seu majordom –Michael Caine–, per posar-se al servei de l'espectacularitat més desmesurada. Les històries paral·leles s'encreuen a un ritme vertiginós, els efectes especials no fan més que buscar el seu moment de lluïment i el clímax es dilata i tot pot ser possible. En certa manera sembla com si l'experiència d'Inception (Origen), l'obra precedent de Nolan, hagués ocupat un espai central i minimitzat les troballes de les dues parts centrals de Batman. El cineasta juganer desplaça el cineasta reflexiu amb l'excusa que l'espectacle ha de continuar.

El caballero oscuro: la leyenda continúa
Dir.: Christopher Nolan. Int.: Christian Bale, Tom Hardy
EUA, 2012


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
El Caballero Oscuro: La leyenda renace

«El Caballero Oscuro: La leyenda renace»

Gènere: Acció
Direcció: Christopher Nolan.
Intèrprets: Christian Bale, Tom Hardy, Gary Oldman, Anne Hathaway.
Valoració crítica: [ep] [ep] [ep] [eb]

Publicat a

patrimoni

Salou instal·la jardineres inspirades en el modernisme

Salou
cultura

Tretze programes de la festa major de Vilafranca del Penedès, amb sorpresa de joia

Vilafranca del Penedès
Música

Marta Shanti guanya el 45è Concurs de Cançó de Salitja amb “Fada negra”

Salitja
música

Rosalía publica ‘New Woman’ amb la cantant tailandesa de k-pop Lisa

barcelona
patrimoni

Recuperen l’església romànica de Sant Julià d’Úixols de Castellterçol

Castellterçol
Arturo Gaya
CANTAUTOR I COFUNDADOR DEL GRUP QUICO EL CÉLIO, EL NOI I EL MUT DE FERRERIES

“Entre ‘Eufòria’ i els festivals, la cançó d’autor no té espai”

La Palma d’Ebre
Aina Clotet
Actriu

“És essencial que sempre hi hagi veritat en l’actuació”

Barcelona
albumlàndia

Llibres i arquitectura molt ben explicats

Ciència-ficció

‘Alien: Romulus’ torna el xenomorf als seus orígens