Art

art. &co

pilar parcerisas

Antoni Clavé, 100 anys

Una efemèride

El 5 d'abril pròxim es compleixen 100 anys del naixement d'Antoni Clavé (Barcelona, 1913-Saint Tropez, 2005), a qui li hauria correspost amb justícia compartir l'any cultural amb Salvador Espriu. Haurem d'esperar a completar aquest reconeixement a Antoni Clavé amb l'antològica que arribarà al MNAC l'any que ve. Mentrestant, la Fundació Vila Casas, sempre amatent als esdeveniments que cal remarcar de l'art català, ha volgut arribar puntual a aquesta cita d'homenatge, i ha obert una exposició a Can Framis amb una setantena d'obres procedents de col·leccions privades. Sota el guiatge de Daniel Giralt-Miracle, una concentrada antològica ens ofereix una visió del seu treball abans de la Guerra Civil, de la seva etapa parisenca, de les sèries de personatges medievals i barrocs, i del seu apropament a l'abstracció, al collage, i a algunes claus de les seves fonts picassianes, més una selecció d'obra gràfica d'alt nivell.

Un artista total

Clavé estava dotat d'una gran habilitat plàstica i ho demostrà en el cartellisme, l'escenografia, la il·lustració, el gravat, l'escultura i la pintura, sent reconegut en tots aquests camps. Malgrat l'èxit, va ser fidel al seu esperit humil i senzill, no endebades el crític Sebastià Gasch deia que “Clavé és un pintor profundament enamorat del que és essencial”, una senzillesa que provenia dels seus orígens pobres i de les vivències al Raval. Clavé pertany a la generació nascuda entorn del 1910, massa tard per ser noucentista i massa jove per engruixir les files de la primera avantguarda, i just en despuntar en el millor moment de la seva joventut, la Guerra Civil tallà de soca-rel qualsevol aspiració, forçant un exili a París, que trobaria acolliment a l'anomenada Escola de París, que va prendre la figura de Pablo Picasso com a referent europeu de resistència de l'avantguarda a la postguerra mundial.

Del seu temps

Clavé es posà al costat de la lluita antifeixista. Desenvolupà un cubisme sintètic en els cartells de cinema que dissenyà per a la distribuïdora Cinaes abans de la guerra, dissenyà la coberta de la revista Nova Ibèria que impulsà Jaume Miravitlles des del Comissariat de Propaganda de la Generalitat, i pintà cartells de tema bèl·lic. L'any 1939 arribà a París, on triomfà com a escenògraf i treballà per a grans autors fins al 1953, en què abandonà tota pràctica escenogràfica per dedicar-se completament a la pintura. Clavé reconcilià la figuració amb l'abstracció informalista en les sèries de guerrers, maniquins, reis, natures mortes amb objectes, influït per l'expressió barroca i goyesca, incorporant elements pobres i de rebuig: guants, cordills, claus, xinxetes, papers de diari arrugats, entre d'altres. Però també va ser receptiu al grafit urbà, a la publicitat, o als lluminosos rètols de Nova York o de Tòquio. El trompe l'oeil del paper rebregat i els seus homenatges a Picasso i a El Greco identifiquen la seva pintura. Benvingut també, doncs, el tret de sortida a l'Any Clavé.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Exploren l’agermanament de Montsoriu amb la regió de Ragussa-Modica

ARBÚCIES

Juls publica ‘Papallones’, el primer single del seu àlbum de debut

GIRONA
TEATRE

La Sala Beckett s’abona a la comèdia àcida

BARCELONA
Música

Marc Lloret: “El sector musical català s’ha rejovenit a l’escenari i a les oficines”

VIC
MÚSICA

Un Festival de Jazz amb Rita, Andrea, Sílvia... i tota una “corrua de mestres”

BARCELONA
PREMIS LITERARIS DE GIRONA

Un Bertrana per als temibles almogàvers

Girona
nomenaments

L’arxiver i historiador Joaquim Borràs, nou director general del Patrimoni Cultural

barcelona

‘L’estaca’ de Lluís Llach, primer títol de la col·lecció Enderrock Llibres

BARCELONA
Cultura

Mor l’escriptor libanès Elias Khoury, defensor del poble palestí